PREPRAVNÝ PORIADOK
Matops s. r. o. so sídlom M.R. Štefánika 7, 010 01 Žilina,
podľa §4 zákona Národnej rady
Slovenskej republiky č.56/2012 Z. z. o cestnej doprave
vydáva
PREPRAVNÝ PORIADOK CESTNEJ NÁKLADNEJ DOPRAVY
Oddiel I
Základné ustanovenia
Článok 1
Úvodné ustanovenia
(1) Tento prepravný poriadok obsahuje prepravné podmienky
dopravcu potrebné na uzavretie
prepravnej zmluvy.
(2) Dopravcom podľa tohto prepravného poriadku je Matops,
s.r.o. so sídlom na adrese:
M.R.Štefanika 7, 010 01 Žilina, ktorá podniká v cestnej
nákladnej doprave na základe licencie
číslo ZAMN008565000000.
(3) Prepravou podľa tohto prepravného poriadku je
premiestnenie vecí, nákladov,
priemyselných tovarov a iných požadovaných druhov tovarov v
medzinárodnej a
vnútroštátnej cestnej nákladnej doprave.
Článok 2
Druh prevádzkovanej cestnej dopravy a rozsah poskytovaných
dopravných služieb
(1) Dopravca vykonáva nákladnú cestnú dopravu v tomto
rozsahu
a) vnútroštátna cestná nákladná doprava,
b) medzinárodná cestná nákladná doprava.
(2) Charakter vykonávanej nákladnej cestnej dopravy
vozové zásielky,
kusové zásielky.
(3) Za vozové zásielky sa považujú zásielky prepravované
jednému prepravcovi (odosielateľovi
alebo príjemcovi) jednou jazdou vozidla, ak ich hmotnosť je
vyššia ako 2500 kg alebo bez
zreteľa na jej hmotnosť:
a) ak je ňou využitá užitočná hmotnosť alebo ložný priestor
použitého vozidla,
b) ak sa podľa dohody s prepravcom vykonáva preprava
zásielky zvláštnou samostatnou
jazdou vozidla alebo preto, že povaha zásielky, prípadne
vykonanie prepravy v požadovanej
lehote si to vyžaduje,
c) ak sa nakladá alebo vykladá zásielka z prevádzkových
dôvodov na dvoch alebo viacerých
miestach. O jednu jazdu vozidla ide aj vtedy, ak dopravca z
prevádzkových dôvodov preložil
náklad na iné vozidlo.
(4) Za dokládku sa považuje zásielka prepravovaná spoločne s
inými zásielkami alebo pri takej
jazde vozidla, ktorá by sa inak musela vykonať bez nákladu.
Článok 3
Vymedzenie prepravovaných vecí dopravcom
(1) Dopravca vzhľadom na svoju terajšiu technickú základňu
prednostne prepravuje vozové
zásielky, ale vykonáva tiež prepravu kusových zásielok.
(2) Druhy prepráv podľa technickej základne, najmä vozového
parku
a) preprava nákladu na paletách,
b) papiera zvitkov,
c) preprava farieb,
d) preprava nebezpečných vecí,
e) preprava iných druhov tovarov na základe objednávok
prepravcov.
(3) Iné prepravy vykonáva na základe podrobných objednávok
prepravcov.
Článok 4
Veci vylúčené z prepravy
(1) Z prepravy sú vylúčené
a) veci, ktorých preprava je zakázaná všeobecne platnými
právnymi predpismi,
b) nebezpečné veci triedy 1 (výbušné látky a predmety),
triedy 6.1 (jedovaté látky), 6.2
(infekčné látky), triedy 7 (rádioaktívny materiál), triedy 8
(žieravé látky) podľa členenia
stanoveného Európskou dohodou o preprave nebezpečných vecí
cestnou dopravou
(Dohoda ADR),
c) predmety, ktoré svojimi rozmermi alebo hmotnosťou
vzhľadom na užitočnú hmotnosť,
rozmery vozidiel a stav pozemných komunikácií, ktorých má byť
pri preprave použito, sú
nevhodné na preprave vozidlom dopravcu,
d) veci vysokej resp. ťažko vyčísliteľnej hodnoty (umelecké
zbierky, starožitnosti a pod.).
(2) Dopravca vzhľadom na svoju terajšiu technickú základňu
neprepravuje živé zvieratá.
(3) Dopravca nevykonáva zvlášť nadmerné a nadrozmerné
prepravy, ktoré by si vyžadovali
špecializovanú technickú základňu.
(4) Ak bola podaná k preprave zásielka, ktorá je vylúčená z
prepravy alebo jej preprava je
povolená za zvláštnych podmienok, bez toho aby bola táto
povaha zásielky dopravcovi
oznámená alebo bola prevzatá taká zásielka k preprave na
podklade nesprávnych alebo
neúplných údajov, je odosielateľ povinný zaplatiť pokutu vo
výške rovnajúcej sa trojnásobku
dohodnutého prepravného za celovozovú zásielku.
Článok 5
Podmienky pristavovania vozidiel na nakládku a vykládku a
rozsah spolupráce odosielateľa
a príjemcu vecí s dopravcom
(1) Dopravca ale aj odosielatelia a zasielatelia zabezpečia,
aby boli zmluvne dohodnuté dopravné
harmonogramy v súlade s Nariadením EP a Rady č. 561/2006 o
harmonizácii niektorých
právnych predpisov v sociálnej oblasti, ktoré sa týkajú
cestnej dopravy. Ide najmä
o dodržiavanie doby prevádzky nakladacích miest odosielateľa
a vykladacích miest príjemcu,
dodržiavanie časov nakládky a vykládky tak, aby vodiči
dopravcu mohli dodržiavať režim
práce týkajúci sa doby jazdy, prestávok, denných a
týždenných odpočinkov.
(2) Zásielku alebo jej časť, ktorá podľa svojej povahy
vyžaduje, aby bola počas prepravy a
manipulácie chránená pred poškodením alebo stratou, je
odosielateľ povinný podať
k preprave v riadnom obale, zodpovedajúcom podmienkam v
cestnej doprave.
(3) Odosielateľ je povinný zabaliť riadne zásielku tiež
vtedy, ak existuje nebezpečenstvo, že by
bez obalu mohla počas prepravy spôsobiť pre svoje vlastnosti
škodu osobám alebo na iných
zásielkach a na dopravnom prostriedku, prípadne na iných zariadeniach
dopravcu. Dopravca
nepreskúšava, či zásielka svojou povahou vyžaduje obal,
poprípade či použitý obal je riadny.
Odosielateľ zodpovedá za škody, ktoré vznikli chybným alebo
nedostatočným obalom počas
prepravy na ostatných prepravovaných zásielkach alebo
vozidle.
(4) Odosielateľ je povinný zaistiť, aby obaly zásielky alebo
jednotlivých kusov zásielky svojimi
rozmermi, konštrukciou a pevnosťou umožňovali použitie
paletizačnej a mechanizačnej
techniky pri ložných prácach a preprave.
(5) Odosielateľ je povinný označiť zásielku alebo jej
jednotlivé kusy, ak to predpisuje tento
prepravný poriadok alebo je to potrebné pre uľahčenie
manipulácie so zásielkou alebo pre
odstránenie nebezpečenstva jej poškodenia prípadne jej
zámeny. Pri preprave kusových
zásielok je odosielateľ povinný každú zásielku zreteľne a
nezmazateľne označiť adresou
odosielateľa a príjemcu. Pri označovaní zásielok
obsahujúcich nebezpečné veci odosielateľ je
povinný dodržať ustanovenia Európskej dohody o medzinárodnej
cestnej preprave
nebezpečných vecí (ADR).
(6) Pokiaľ povaha zásielky vyžaduje, aby s ňou bolo počas
nakládky, prepravy a vykládky určitým
spôsobom zachádzané alebo aby bola ukladaná v určitej
polohe, je odosielateľ povinný
označiť každý kus zásielky manipulačnou značkou pre
označovanie prepravných obalov podľa
platných Slovenských technických noriem (STN) prípade iných
noriem (napr. IMO ak zásielka
bude prepravovaná aj námornou dopravou).
(7) Ak zistí dopravca pri prevzatí zásielky, že zásielka
nevyhovuje podmienkam na balenie a
označovanie tovaru, prepravu odmietne; ak odosielateľ
výhradu dopravcu k baleniu a
označovaniu zásielky zapísanú v nákladnom liste alebo inom
prepravnom doklade potvrdí,
môže dopravca zásielku prevziať k preprave.
(8) Dopravca je oprávnený kedykoľvek preskúmať, či zodpovedá
zásielka zápisom prepravcu
v prepravných dokladoch (napr. dodacom liste, nákladnom
liste). Preskúmanie zásielky na
mieste nakládky alebo vykládky sa vykoná v prítomnosti
najmenej jednej osoby, ktorá nie je
pracovníkom dopravcu.
(9) Ak zistí dopravca ešte pred výjazdom vozidla z miesta
nakládky, že k preprave bola prijatá
zásielka vylúčená z prepravy, je povinný ju vrátiť
odosielateľovi a odosielateľ je povinný ju
prevziať späť.
(10) Ak sa zistí pri preberaní zásielky taká chyba, že by
jej prepravou mohla byť spôsobená škoda
na vozidle alebo na spolu prepravovanej zásielke, je
dopravca oprávnený odmietnuť prijatie
zásielky k preprave, ak bola chyba zistená až počas
prepravy, jazdu preruší. Pri prerušení jazdy
postupuje dopravca ako pri ostatných prekážkach pri
preprave.
(11) Odosielateľ zásielky je povinný dopravcovi odovzdať
zásielku v stave spôsobilom na prepravu
po pozemných komunikáciách. Ak zásielka nie je spôsobilá na
prepravu alebo sa zistila jej
chyba podľa ods. 10, dopravca môže jej prijatie na prepravu
odmietnuť. Náklady spojené
s pristavením vozidla na nakládku, zdržaním vozidla pri nakládke
alebo náklady spojené
s prerušením prepravy podľa od. 10 je povinný odosielateľ
zásielky dopravcovi uhradiť.
(12) Ak zásielka je zložená z veľkého počtu kusov, je
dopravca povinný zisťovať ich počet, len vtedy
ak to bolo s odosielateľom dohodnuté v prepravnej zmluve.
Výsledok preskúmania je
dopravca povinný zaznamenávať v nákladnom liste alebo
vyhotoviť zápis.
(13) Hmotnosťou zásielky sa rozumie hmotnosť nákladu vrátane
paliet, prepravných skríň,
kontejnerov a pod. a s manipulačnými a prepravnými pomôckami
odosielateľa prevzatými
zároveň so zásielkou.
(14) Hmotnosť zásielky zisťuje odosielateľ a zodpovedá za
tento údaj, ktorý sa uvádza
v nákladnom liste alebo v iných sprievodných dokladoch.
(15) Dopravca je oprávnený kedykoľvek preskúmať hmotnosť zásielky,
hlavne ak má pochybnosti
o správnosti tohto údaju zo strany odosielateľa. Hmotnosť
zisťuje úradným vážením alebo
výpočtom, ak je množstvo nákladu udané počtom jednotlivých
rovnakých kusov alebo
počtom merných jednotiek a hmotnosť jedného kusa zásielky
alebo mernej jednotky je
známa, prípadne zistená vážením.
(16) Spôsob preskúmania hmotnosti a výsledok preskúmania
zaznamenáva dopravca na všetky
diely nákladného listu alebo iného prepravného dokladu,
ktoré sú pri preskúmaní k dispozícii.
(17) Odosielateľ hradí náklady spojené so zisťovaním
hmotnosti zásielky (napr. úradné váženie a
pod.) ak o zistenie hmotnosti požiadal dopravcu v prepravnej
zmluve alebo ak sa odlišuje
hmotnosť zásielky zistená dopravcom o viac ako 3 % od
hmotnosti uvedenej odosielateľom.
(18) Ak o zistenie hmotnosti zásielky požiadal príjemca, je
tiež povinný hradiť náklady spojené so
zisťovaním hmotnosti zásielky.
(19) Odosielateľ v SR si je vedomý, že ak uvedie bez vedomia
vodiča vozidla alebo jeho
prevádzkovateľa , pri nakladaní tovaru prekročí najväčšiu
prípustnú celkovú hmotnosť
vozidla, najväčšiu prípustnú hmotnosť jazdnej súpravy,
najväčšiu prípustnú celkovú hmotnosť
prípojného vozidla
alebo najväčšiu
prípustnú hmotnosť pripadajúcu na nápravy vozidla, môže
byť podľa zákona NR SR č. 8/2009 Z. z. o cestnej premávke v
znení neskorších predpisov
sankcionovaný zo strany Policajného zboru.
(20) Ak dopravca zistí prekročenie dovolenej hmotnosti
nákladu resp. jeho zlé rozloženie zavinené
odosielateľom ešte v mieste odoslania, je odosielateľ
povinný vykonať vyloženie časti
zásielky resp. jej preloženie. Ak to dopravca zistí až počas
prepravy napr. z dôvodu
nesprávnych údajov o hmotnosti zásielky, je oprávnený
vykonať vyloženie časti zásielky resp.
jej preloženie na účet a nebezpečie odosielateľa zásielky. O
tom, že zásielka sa bude
prekladať resp. časť vykladať je dopravca povinný informovať
odosielateľa zásielky a tieto
úkony je povinný zaznamenať aj v prepravnom doklade. Na
prepravu vyloženej časti zásielky
je odosielateľ povinný vystaviť samostatnú objednávku
prepravy.
(21) Odosielateľ je povinný presne špecifikovať v prepravnej
zmluve miesto nakládky a vykládky
(presnú adresu) a tiež oznámiť dopravcovi prípadne
obmedzenia pre vjazd určitých
nákladných vozidiel resp. v určitom čase na miesto nakládky
resp. vykládky. Napríklad či
miesto neleží v nízko emisnej zóne, v zóne s obmedzeniami
pre vjazd nákladných vozidiel
s určitou celkovou hmotnosťou, s určitým zaťažením na
nápravy a pod. Odosielateľ tiež je
povinný uviesť dobu prevádzky príjemcu resp. v ktorom čase
je možné vykonávať vykládku.
(22) Nakládku vo všeobecnosti zabezpečuje odosielateľ a
vykládku príjemca zásielky, pokiaľ sa
dopravca s prepravcom nedohodol inak.
(23) Nakladanie a skladanie nákladu na ceste je dovolené v
SR len vtedy, ak to nemožno urobiť
mimo cesty. Náklad sa musí zložiť a naložiť čo najrýchlejšie
a tak, aby nebola ohrozená
bezpečnosť cestnej premávky.
(24) Osádka vozidla z hľadiska prepravnej zmluvy nemá
povinnosť zabezpečovať nakládku
a vykládku vozidla. Dopravca vykoná nakládku alebo vykládku
len v prípade, ak má k tomu
potrebné prevádzkové zariadenie a pracovníkov a je to v
prepravnej zmluve výslovne
dohodnuté a za dohodnutý príplatok k cene za prepravu.
Osádka vozidla dopravcu z hľadiska
predpisov o bezpečnosti práce nemôže používať manipulačné
zariadenia prepravcov pokiaľ
nebola z ich prevádzkou zaškolená a s písomným súhlasom
prepravcov.
(25) Odosielateľ je povinný vykonať včas všetky opatrenia
nutné k plynulej nakládke a k ochrane
zásielky pred poškodením. Prepravca (odosielateľ a príjemca)
je povinný zabezpečiť
podmienky pre bezpečnosť práce a pre hospodárne využitie
vozidiel dopravcu. Hlavne je
povinný zaistiť, aby nakladacie a vykladacie miesta a
zariadenia boli udržované v stave, ktorý
umožňuje rýchlu a bezpečnú nakládku a vykládku zásielok,
zaistiť dostatočné spevnenie
všetkých plôch používaných k jazde vozidiel vrátane
neverejných príjazdových komunikácií a
ich udržovanie v zjazdnom a bezpečnostnom stave, ako aj
dostatočné osvetlenie miest
nakládky a vykládky vozidiel.
(26) Vo všeobecnosti za upevnenie nákladu na vozidle
zodpovedá prepravca (odosielateľ), lebo
ten má patričné znalosti týkajúce sa zásielky. Odosielateľ
zásielky je povinný poskytnúť
presné informácie o zásielke týkajúce sa hmotnosti a rozmerov
jednotlivých kusov. Ak má
odosielateľa vypracované pokyny pre nakladanie a upevnenie
nákladu v cestnej nákladnej
doprave je povinný ich dopravcovi v dostatočnom predstihu
pre zahájením prepravy
poskytnúť v jazyku, ktorému dopravca rozumie.
(27) Vodič (zástupca dopravcu) je povinný sa pri nakládke
zúčastniť a prípadne usmerniť
rozloženie nákladu na vozidle napr. z hľadiska rovnomerného
zaťaženia náprav vozidla
prepravovaným tovarom a z hľadiska toho aby pri preprave
nebola ohrozená bezpečnosť a
plynulosť cestnej premávky. Ak nedbá odosielateľ na pokyny
dopravcu a dôjde preto k chybe
v naložení, hlavne v preťažení vozidla, je dopravca
oprávnený žiadať preloženie nákladu na
vozidle alebo zloženie nákladu alebo jeho časti. Ak nie je
dopravcovi vyhovené môže
odmietnuť vykonanie prepravy, poprípade obstarať riadne
zloženie a uloženie nákladu na
účet a nebezpečenstvo odosielateľa.
(28) Ak zabezpečuje nakládku a vykládku vozidla prepravca,
je povinný dbať, aby nedošlo
k poškodeniu vozidla a iných zariadení dopravcu. Hlavne nie
je dovolené spúšťať ťažšie
náklady z väčšej výšky na vozidlo.
(29) Ak dôjde k väčšiemu znečisteniu ložného priestoru
vozidla pri nakládke, vykládke alebo
prepravovaným nákladom, je prepravca povinný zaistiť po
vyložení zásielky a pri
opakovaných prepravách po ukončení poslednej vykládky na
vlastné náklady jeho vyčistenie.
Ak prepravca nesplní túto povinnosť, zaistí vyčistenie
vozidla na jeho účet dopravca.
(30) Ak je nutné vykonať dezinfekciu vozidla, zabezpečuje ju
dopravca. Náklady s dezinfekciou
spojené hradí prepravca, ktorého zásielka spôsobila nutnosť
dezinfekcie.
(31) Ak je požadované vymytie cisternového vozidla alebo
cisternového kontajnera pred
nakládkou iného druhu nákladu je povinný túto skutočnosť
prepravca dopravcovi oznámiť
v objednávke prepravy alebo rámcovej prepravnej zmluve.
Náklady spojené s vymytím hradí
prepravca.
(32) Z dôvodu poškodenia zásielky pri preprave môže príjemca
odmietnuť prijatie zásielky alebo
jej časti len vtedy, ak sa zmenil poškodením stav zásielky do
tej miery, že nie je možné ju
použiť k pôvodnému účelu. Príjemca však nie je povinný prevziať
zásielku, pokiaľ dopravca
nespíše zápis o poškodení zásielky za prítomnosti obidvoch
zúčastnených strán. Zápis je
možno urobiť aj v prepravnej listine.
(33) Výhrady voči spôsobu nakládky, prekládky a vykládky
dopravca (člen osádky vozidla) uplatní
voči odosielateľovi, príjemcovi alebo iným osobám písomnou
formou napríklad do
nákladného listu.
(34) Za čas zdržania dopravcu pri nakládke alebo vykládke sa
považuje; pokiaľ nebolo v prepravnej
zmluve dohodnuté ináč; čas od požadovaného času pristavenia
vozidla dopravcu na nakládku
alebo vykládku až po začatie nakládky alebo vykládky a každé
dopravcom nezavinené
prerušenie týchto prác vrátane vystavenie prepravných dokladov
k zásielke. Za čas zdržania
môže dopravca požadovať finančnú náhradu, ktorá by mala byť
dohodnutá v prepravnej
zmluve.
Oddiel II
Spôsob uzavretia a platnosť zmluvy o preprave vecí vo
vnútroštátnej cestnej nákladnej doprave
Článok 6
Základné ustanovenie k zmluve o preprave vecí vo
vnútroštátnej cestnej nákladnej doprave
(1) Ak si prepravu u dopravcu objedná podnikateľský subjekt
a dôjde k uzavretiu zmluvy
o preprave bude sa riadiť ustanoveniami §§ 610-629 o zmluve
o preprave vecí podľa zákona
č. 513/1991 Zb. Obchodný zákonník.
(2) Zmluvou o preprave veci sa dopravca zaväzuje
odosielateľovi, že prepraví vec (zásielku) z
určitého miesta (miesto odoslania) do určitého iného miesta
(miesto určenia), a odosielateľ
sa zaväzuje zaplatiť mu odplatu (prepravné).
(3) Dopravca je oprávnený požadovať, aby mu odosielateľ
potvrdil požadovanú prepravu v
prepravnom doklade, a odosielateľ je oprávnený požadovať,
aby mu dopravca písomne
potvrdil prevzatie zásielky.
(4) Ak sú na vykonanie prepravy potrebné osobitné listiny,
je odosielateľ povinný odovzdať ich
dopravcovi najneskôr pri odovzdaní zásielky na prepravu.
Odosielateľ zodpovedá za škodu
spôsobenú dopravcovi neodovzdaním týchto listín alebo ich
nesprávnosťou.
(5) Ak nevyplýva zo zmluvy niečo iné, zmluva zaniká, ak odosielateľ
nepožiadal dopravcu o
prevzatie zásielky v čase určenom v zmluve, inak do šiestich
mesiacov od uzavretia zmluvy.
(6) Dopravca je povinný prepravu vykonať do miesta určenia s
odbornou starostlivosťou v
dohodnutej lehote, inak bez zbytočného odkladu. Pri
pochybnostiach začína lehota plynúť
dňom nasledujúcim po prevzatí zásielky dopravcom.
(7) Ak je dopravcovi známy príjemca zásielky, je povinný
doručiť mu zásielku, alebo ak má podľa
zmluvy príjemca zásielku v mieste určenia vyzdvihnúť,
oznámiť mu ukončenie prepravy.
(8) Dokiaľ dopravca zásielku nevydal príjemcovi, je
odosielateľ oprávnený požadovať, aby
preprava bola prerušená a zásielka mu bola vrátená, alebo
aby s ňou bolo naložené inak, a
uhradí účelne vynaložené náklady s tým spojené.
(9) Ak zmluva určuje, že pred vydaním zásielky dopravca
vyberie od príjemcu určitú peňažnú
sumu (zásielka na dobierku) alebo uskutoční iný inkasný
úkon, platia primerane ustanovenia
o bankovom dokumentárnom inkase (§ 697 a nasledujúcich
zákona č. 513/1991 Zb.
Obchodný zákonník).
(10) Ak si prepravu vecí objedná u dopravcu fyzická osoba
nepodnikateľ, dôjde k uzavretiu zmluvy
o preprave nákladu podľa §765 a nasledujúcich zákona č.
40/1964 Zb.
Občiansky zákonník v znení neskorších predpisov.
Článok 7
Povinnosti objednávateľa prepravy a príjemcu zásielky
(1) Objednávateľ prepravy najčastejšie odosielateľ je
povinný poskytnúť dopravcovi správne
údaje o obsahu zásielky a jeho povahe a zodpovedá za škodu
spôsobenú dopravcovi
porušením tejto povinnosti.
(2) Odosielateľ je povinný prepravu u dopravcu si objednať.
Postačuje aj forma objednávky emailom, faxom prípadne telefonicky, ak bude
následne vystavená písomná forma objednávky
pokiaľ sa dopravca s odosielateľom nedohodnú ináč.
(3) Objednávku prepravy je možno vystaviť na jednu prepravu
alebo určitý počet prepráv. Ak sa
prepravy budú opakovať a preprava bude trvať dlhšie obdobie
je vhodnejšie medzi
dopravcom a objednávateľom prepravy uzatvoriť rámcovú
prepravnú zmluvu.
(4) Objednávka prepravy musí obsahovať údaje potrebné na
realizáciu prepravy a vystavenie
faktúry podľa platnej legislatívy. Pre správne uzavretie
prepravnej zmluvy musí objednávka
alebo návrh prepravnej zmluvy obsahovať nasledovné údaje:
a) obchodné meno objednávateľa prepravy, adresu, IČO, IČ
DPH, e-mail, číslo telefónu a podľa
potreby aj iné kontaktné údaje,
b) informácie o zásielke (druh, hrubú hmotnosť (hmotnosť
vrátane obalu a aj palety), počet
kusov, rozmery, požiadavky na upevnenie a pod.),
c) miesto odoslania a miesto určenia zásielky (presnú
adresu),
d) ak je požadovaný tak aj čas nakládky a čas vykládky,
e) pri zásielkach prepravovaných do opravy aj informácie o
druhu a rozsahu poškodenia.
f) dohodnutú odplatu za vykonanie prepravy (cenu za
prepravu).
(5) Ak sú na vykonávanie prepravy potrebné osobitné listiny,
je odosielateľ povinný odovzdať ich
dopravcovi najneskôr pri odovzdaní zásielky na prepravu.
Odosielateľ zodpovedá za škodu
spôsobenú dopravcovi ich neodovzdaním alebo ich
nesprávnosťou.
(6) Objednávateľ je povinný pri objednávaní prepravy informovať
dopravcu o vyššej cene
zásielky ako je bežná trhová cena.
(7) Dopravca je povinný na požiadanie odosielateľa prevzatie
zásielky písomne potvrdiť.
(8) Prepravná zmluva vzniká medzi objednávateľom
(odosielateľom alebo príjemcom) a
dopravcom
a) prijatím objednávky,
b) ak ide o prepravu, ktorú nie je potrebné objednávať tak
začatím prepravy,
c) prevzatím zásielky k preprave.
(9) Objednávka je prijatá
a) ak dôjde k ústnej alebo telefonickej dohode dopravcu a
odosielateľa o rozsahu, čase,
prípadne o spôsobe vykonania požadovanej prepravy alebo
b) okamžikom, keď písomne, e-mailom, faxom alebo iným
hodnoverným spôsobom
potvrdenie dopravcom o jej prijatí došlo objednávateľovi; ak
žiada odosielateľ takéto
potvrdenie, je dopravca povinný vyhovieť,
c) začatím objednanej prepravy dopravcom pokiaľ nebola
objednávka prijatá podľa
predchádzajúcich bodov.
(10) Ak vyhovie dopravca návrhu príjemcu zásielky na jej
ďalšiu prepravu inému príjemcovi vzniká
nová prepravná zmluva.
(11) Pri prijatí objednávky prepravy alebo uzavretí
prepravnej zmluvy môže dopravca požadovať
od objednávateľa prepravy zloženie zálohy až do výšky 80 % z
dohodnutej ceny resp.
predbežnej ceny za prepravu. Dopravca je povinný prijatie
zálohy náležite potvrdiť a vystaviť
požadované daňové doklady (napr. zálohovú faktúru).
(12) Až do vydania zásielky má odosielateľ právo dávať za
podmienok ustanovených týmto
prepravným poriadkom dopravcovi nové príkazy.
(13) Dopravcovi prislúcha dohodnutá odplata alebo ak nebola
dohodnutá, odplata obvyklá v čase
uzavretia zmluvy s prihliadnutím na obsah záväzku dopravcu.
(14) Dopravcovi vzniká nárok na prepravné po vykonaní
prepravy do miesta určenia, ak zmluva
neurčuje za rozhodnú inú cenu.
(15) Ak nemôže dopravca dokončiť prepravu pre skutočnosti,
za ktoré nezodpovedá, má nárok na
pomernú časť prepravného s prihliadnutím na už uskutočnenú
prepravu.
(16) Ak je v zmluve určený príjemca zásielky, nadobúda práva
zo zmluvy, keď požiada o vydanie
zásielky po jej dôjdení do miesta určenia alebo po uplynutí
lehoty, keď tam mala dôjsť. Týmto
okamihom prechádzajú na príjemcu aj nároky týkajúce sa škody
na zásielke. Dopravca však
zásielku príjemcovi nevydá, ak by to bolo v rozpore s
pokynmi danými mu odosielateľom. V
tomto prípade má naďalej právo nakladať so zásielkou
odosielateľ. Ak určí odosielateľ
dopravcovi inú osobu ako príjemcu, nadobúda táto osoba práva
zo zmluvy tým istým
spôsobom ako pôvodný príjemca.
(17) Prijatím zásielky preberá príjemca ručenie za úhradu
pohľadávok dopravcu voči
odosielateľovi za zmluvy týkajúcej sa prepravy prevzatej
zásielky, ak o týchto pohľadávkach
príjemca vedel alebo musel vedieť.
(18) Dopravca má na zabezpečenie svojich nárokov
vyplývajúcich zo zmluvy zádržné právo
k zásielke, dokiaľ s ňou môže nakladať.
(19) Ak viazne na zásielke niekoľko zádržných práv, má
zádržné právo dopravcu prednosť pred
zádržnými právami vzniknutými predtým.
(20) Zádržné právo dopravcu má prednosť pred zádržným právom
zasielateľa.
Článok 8
Zodpovednosť dopravcu za škodu na zásielke a za nedodržanie
podmienok prepravy
(1) Dopravca zodpovedá za úplnú alebo čiastočnú stratu
zásielky alebo za jej poškodenie, ktoré
vznikne od okamihu prevzatia zásielky na prepravu až do
okamihu jej vydania, ako aj za
prekročenie dodacej lehoty.
(2) Dopravca je oslobodený od tejto zodpovednosti, ak stratu
zásielky, jej poškodenie alebo
prekročenie dodacej lehoty zavinil oprávnený, príkaz
oprávneného, ktorý nebol zavinený
nedbalosťou dopravcu, vlastnou chybou zásielky alebo
okolnosťami, ktoré dopravca nemôže
odvráti ť a ktorých následky odstráni ť nie je v jeho moci.
(3) Dopravca sa nemôže dovolávať v snahe zbaviť sa svojej
zodpovednosti ani chýb vozidla
použitého na prepravu, ani zavinenia alebo nedopatrenia
osoby, od ktorej najal vozidlo, alebo
jej zástupcov alebo pracovníkov.
(4) Dopravca je s prihliadnutím na ustanovenia dohovoru CMR
článku 18 ods. 2 až 5 oslobodený
od zodpovednosti, ak strata alebo poškodenie vznikne z
osobitného nebezpečenstva
súvisiaceho s jednou alebo s viacerými z týchto skuto
čností:
a) použitie otvorených vozidiel bez plachiet, ak také
použitie vozidiel bolo výslovne dojednané
a poznamenané v nákladnom liste;
b) chýbajúci obal alebo chybný obal zásielky, ktorá je pre
svoju povahu, ak nie je riadne
balená alebo ak nie je balená vôbec, vystavená stratám alebo
poškodeniam;
c) manipulácia, naloženie, uloženie alebo vyloženie zásielky
odosielateľom, príjemcom alebo
osobami konajúcimi za odosielate ľa alebo príjemcu;
d) prirodzená povaha určitého tovaru, pre ktorú podlieha
úplnej alebo čiastočnej strate
alebo poškodeniu, najmä lomom, hrdzou, vnútorným kazením,
vysychaním, unikaním,
normálnym úbytkom alebo pôsobením hmyzu alebo hlodavcov;
e) nedostatočné alebo chybné značky alebo čísla jednotlivých
kusov zásielky;
f) preprava živých zvierat.
(5) Ak dopravca nezodpovedá podľa tohto článku za niektoré z
okolností, ktoré spôsobili škodu,
zodpovedá do tej miery, v akej okolnosti, za ktoré pod ľa
tohto článku zodpovedá, prispeli ku
škode.
(6) Dôkaz o tom, že strata zásielky, jej poškodenie alebo
prekročenie dodacej lehoty vznikli
niektorou z príčin uvedených v dohovore CMR článku 17 ods.
2, patrí dopravcovi.
(7) Ak dopravca osvedčí, že pod ľa okolností prípadu mohla
strata alebo poškodenie zásielky
vzniknúť z jedného alebo z niekoľkých zvláštnych
nebezpečenstiev uvedených v dohovore
CMR v článku 17 od. 4, predpokladá sa, že vznikli z týchto
nebezpečenstiev. Oprávnený môže
však preukázať, že škodu nespôsobilo ani celkom ani
čiastočne niektoré z týchto
nebezpečenstiev.
(8) Právna domnienka podľa predchádzajúceho odseku neplatí v
prípade uvedenom v dohovore
CMR článku 17 ods. 4 písm. a), ak ide o neobvykle veľkú
stratu alebo o stratu jednotlivého
kusu zásielky.
(9) Ak sa preprava uskutočňuje vozidlom vybaveným takým
zariadením, že zásielka je chránená
pred vplyvom tepla, zimy, pred kolísaním teplôt alebo pred
vlhkosťou vzduchu, môže sa
dopravca dovolávať dohovoru CMR článku 17 ods. 4 písm. d)
len v tom prípade, ak preukáže,
že urobil všetky opatrenia, ktoré mu za daných okolností
patria, pokiaľ ide o výber, údržbu a
použitie týchto zariadení, a že sa spravoval osobitnými
pokynmi, ktoré mu boli udelené.
(10) Dopravca sa môže dovolávať článku 17 ods. 4 písm. f)
dohovoru CMR len vtedy, ak preukáže,
že urobil všetky opatrenia, ktoré bol pod ľa okolností
povinný urobiť, a že sa spravoval
osobitnými pokynmi, ktoré mu boli udelené.
(11) Prekročenie dodacej lehoty nastane vtedy, keď zásielka
nebola vydaná v dojednanej lehote,
a pokiaľ lehota nebola dojednaná, keď skutočný čas prepravy
s prihliadnutím na okolnosti a
pri čiastkových nakládkach najmä s prihliadnutím na čas
potrebný na zostavenie
(12) Oprávnený môže zásielku bez ďalších dôkazov považovať
za stratenú, ak nebola vydaná do
30 dní po uplynutí dojednanej lehoty, a pokiaľ nebola lehota
dojednaná, do 60 dní po prevzatí
zásielky dopravcom na prepravu.
(13) Oprávnený môže pri prijatí náhrady za stratenú zásielku
písomne požiadať, aby bol
bezodkladne upovedomený, ak sa zásielka nájde do jedného
roka po vyplatení náhrady. O
podaní tejto žiadosti sa mu vydá písomné potvrdenie.
(14) Do 30 dní po tom, čo dostal správu o nájdení zásielky,
môže oprávnený žiadať, aby mu
zásielka bola vydaná, musí však splniť záväzky vyplývajúce z
nákladného listu a vrátiť prijatú
náhradu, prípadne po odčítaní výdavkov, ktoré boli v nej
zahrnuté; zachová sa mu však
právo na náhradu škody za prekročenie dodacej lehoty podľa
článku 23, prípadne 26
dohovoru CMR.
(15) Ak oprávnený nepodal žiadosť podľa odseku 13 alebo ak
nedal v lehote 30 dní pokyny podľa
odseku 14, alebo ak sa zásielka našla až po uplynutí jedného
roka po vyplatení náhrady,
môže dopravca naložiť so zásielkou pod ľa práva platného v
mieste, kde je zásielka.
(16) Ak sa zásielka vydá príjemcovi bez toho, že by sa v
zmysle podmienok prepravnej zmluvy
vybrala dobierka, je dopravca povinný poskytnúť
odosielateľovi náhradu škody až do výšky
dobierky; proti príjemcovi má však právo postihu.
(17) Ak odosielateľ odovzdáva na prepravu nebezpečnú
zásielku, je povinný upozorniť dopravcu
na presnú povahu nebezpečenstva, ktoré z tejto zásielky
vyplýva, prípadne mu oznámiť, aké
bezpečnostné opatrenia treba urobiť. Ak toto upozornenie nie
je zapísané v nákladnom liste,
je povinnosťou odosielate ľa alebo príjemcu preukázať iným
spôsobom, že dopravca vedel o
presnej povahe nebezpečenstva spojeného s prepravou
zásielky.
(18) Dopravca môže nebezpečné zásielky, o nebezpečnej povahe
ktorých v zmysle
predchádzajúceho odseku tohto článku nevedel, kedykoľvek a
kdekoľvek zložiť, zničiť alebo
zneškodniť, a to bez akejkoľvek povinnosti nahradiť škodu;
okrem toho odosielateľ
zodpovedá za všetky výdavky a škody vzniknuvšie odovzdaním
takej zásielky na prepravu
alebo jej prepravou.
(19) Ak dopravca má podľa ustanovení tohto Dohovoru CMR
povinnosť nahradiť škodu za úplnú
alebo čiastočnú stratu zásielky, vypočíta sa náhrada z
hodnoty zásielky v mieste a čase jej
prevzatia na prepravu.
(20) Hodnota zásielky sa určuje pod ľa burzovej ceny, a ak
nie je burzová cena, podľa bežnej
trhovej ceny, a ak nie je ani burzová ani bežná trhová cena,
pod ľa všeobecnej hodnoty tovaru
rovnakej povahy a akosti.
(21) Náhrada škody nesmie presahovať 25 frankov za kilogram
chýbajúcej hrubej váhy. Frankom
sa rozumie zlatý frank váhy 10/31 gramu a rýdzosti 0, 900.
(22) Okrem toho sa uhrádza dovozné, clo a iné výdavky
vzniknuvšie v súvislosti s prepravou
zásielky, a to pri úplnej strate v plnej výške a pri
čiastočnej strate pomerným dielom; iné
škody sa neuhrádzajú.
(23) Ak sa prekročí dodacia lehota a oprávnený preukáže, že
škoda vznikla z tohto dôvodu,
dopravca je povinný uhradiť škodu len do výšky dovozného.
(24) Vyššiu náhradu možno požadovať iba vtedy, ak bola podľa
článku 24 a 26 dohovoru CMR udaná
cena zásielky alebo osobitný záujem na dodaní.
(25) Odosielateľ môže, ak zaplatí dohodnutý príplatok k
prepravnému, udať v nákladnom liste cenu
zásielky prevyšujúcu hranicu určenú v článku 21 a v takom
prípade nahrádza udaná cena túto
hranicu.
(26) Pri poškodení zásielky uhrádza dopravca sumu, o ktorú
sa jej hodnota znížila; suma sa
vypočítava z hodnoty zásielky určenej podľa článku 23 ods.
1, 2 a 4 dohovoru CMR.
(27) Náhrada škody nesmie však presahovať:
a) ak je poškodením znehodnotená celá zásielka, sumu, ktorá
by sa vyplatila pri jej úplnej
strate;
b) ak je poškodením znehodnotená len časť zásielky, sumu,
ktorá by sa vyplatila pri
strate znehodnotenej časti zásielky.
(28) Odosielateľ môže, ak zaplatí dohodnutý príplatok k
prepravnému, udať v nákladnom liste sumu
osobitného záujmu na dodaní zásielky pre prípad jej straty
alebo poškodenia alebo prekročenia
dodacej lehoty.
(29) Ak bol udaný osobitný záujem na dodaní, môže sa
nezávisle od náhrad škôd určených v
článkoch 23, 24 a 25 dohovoru CMR požadovať náhrada ďalších
preukázaných škôd až do sumy
udaného záujmu na dodaní.
(30) Oprávnený môže požadovať úroky z náhrady škody. Tieto
úroky vo výške 5 % ročne sa počítajú
odo dňa zaslania písomnej reklamácie dopravcovi, a ak nebola
reklamácia podaná, odo dňa
podania žaloby na súde.
(31) Ak sumy, podľa ktorých sa náhrada škody vypočítava, nie
sú vyjadrené v mene štátu, v ktorom
sa platenie náhrady požaduje, uskutočňuje sa menový prepočet
podľa bežného kurzu platného
ku dňu a v mieste vyplatenia náhrady.
(32) Ak strata zásielky, jej poškodenie alebo prekročenie
dodacej lehoty pri preprave, na ktorú sa
vzťahuje Dohovor CMR, môže viesť podľa príslušných právnych
predpisov k uplatneniu
mimozmluvných nárokov, môže sa dopravca odvolať na tie
ustanovenia Dohovoru, ktoré
vylučujú jeho zodpovednosť alebo ktoré určujú alebo
obmedzujú rozsah náhrady škody.
(33) Ak sa pri strate zásielky, pri jej poškodení alebo pri
prekročení dodacej lehoty uplatnia nároky
z mimoriadnej zodpovednosti proti niektorej z osôb, za ktoré
dopravca podľa článku 3
dohovoru CMR zodpovedá, môže sa táto osoba tiež odvolať na
tie ustanovenia Dohovoru CMR,
ktoré vylučujú zodpovednosť dopravcu alebo ktoré určujú
alebo obmedzujú rozsah náhrady
škody.
(34) Dopravca sa nemôže odvolávať na tie ustanovenia tejto
kapitoly, ktoré vylučujú alebo
obmedzujú jeho zodpovednosť alebo prenášajú dôkazové
bremeno, ak bola škoda spôsobená
úmyselne alebo takým zavinením, ktoré sa podľa práva súdu,
na ktorom sa právna vec
prejednáva, považuje za rovnocenné úmyslu.
(35) To isté platí aj vtedy, ak sa úmyselného konania alebo
zavinenia dopustili zástupcovia alebo
pracovníci dopravcu alebo iné osoby použité dopravcom na
uskutočnenie prepravy a ak títo
zástupcovia, pracovníci alebo iné osoby konali v rámci
svojich pracovných úloh. V takom
prípade sa títo zástupcovia, pracovníci alebo iné osoby tiež
nemôžu odvolávať, pokiaľ ide o ich
osobnú zodpovednosť, na ustanovenia tohto článku
Článok 9
Podmienky zmeny prepravnej zmluvy a odstúpenia od zmluvy
(1) Až do vydania zásielky môže odosielateľ požadovať, aby
doprava bola prerušená a zásielka
mu bola vrátená, alebo aby s ňou bolo naložené inak po
dohode s dopravcom a odosielateľ
je povinný uhradiť účelne vynaložené náklady s týmto
spojené.
(2) Príjemca zásielky môže navrhnúť, aby mu bola vydaná na
inom mieste vykládky.
(3) Prepravné a ostatné náklady spojené s realizáciou zmeny
prepravnej zmluvy podľa ods.
1 hradí odosielateľ a podľa ods. 2 príjemca.
(4) O návrhu zmeny prepravnej zmluvy platia tiež ustanovenia
čl. 7.
(5) Ak po dojednaní prepravnejzmluvy zanikne potreba
prepravy, je odosielateľ povinný oznámiť
to bez meškania dopravcovi.
(6) Ak bola preprava odvolaná až po výjazdu vozidla na
dojednané miesto nakládky alebo vozidlo
už bolo na takéto miesto pristavené a k podaniu zásielky k
preprave nedošlo z príčiny na
strane odosielateľa, prislúcha dopravcovi náhrada za
vynaložené náklady s tým spojené.
(7) Ak dopravca nemôže vykonať dohodnutú prepravu alebo ju
nemôže vykonať za dohodnutých
podmienok alebo podmienok stanovených týmto prepravným
poriadkom, je povinný to bez
meškania oznámiť odosielateľovi. Ak nevyhovujú odosielateľovi
nové podmienky navrhnuté
dopravcom, je oprávnený od prepravnej zmluvy odstúpiť; od
zmluvy môže odstúpiť tiež
vtedy, ak nebolo vozidlo bez predchádzajúcej dohody s
odosielateľom pristavené do troch
hodín od dohodnutého času pristavenia vozidla.
(8) Ak sa vyskytne po prijatí zásielky na prepravu prekážka,
pre ktorú nie je možné prepravu
započať alebo v nej pokračovať alebo nie je možné vykonať
vydanie zásielky a
s odosielateľom nebol dohodnutý ďalší postup pre takýto
prípad, je dopravca povinný
vyžiadať si bez meškania návrh odosielateľa.
(9) Dopravca nemusí vyrozumieť odosielateľa, ak ide o
prekážku prechodného rázu (napr.
nutnosť preloženia zásielky) a dosiahnutie jeho návrhu by si
vyžiadalo dlhšej doby, než bude
potrebná k odstráneniu prekážky.
(10) Ak pominie prekážka skôr, ako bol vykonaný dodatočný
návrh odosielateľa, postupuje
dopravca podľa pôvodne dohodnutých podmienok. Odosielateľ
môže už v prepravnej listine
dať návrh, ako so zásielkou naložiť pre prípad vzniku
prekážky pri preprave pri plnení
prepravnej zmluvy.
(11) Ak nie je možno podľa predchádzajúcich ustanovení
zásielku vydať príjemcovi ani vrátiť
odosielateľovi, obstará dopravca jej uloženie; o uložení
zásielky dopravca bez meškania
vyrozumie odosielateľa. Náklady spojené so skladovaním hradí
odosielateľ.
Článok 10
Prepravné listiny v nákladnej cestnej doprave
(1) Prepravná listina ako prepravný doklad sprevádza
zásielku až do jej vydania, prípadne
likvidácie. Prepravnú listinu je povinný riadne vyplnenú
odovzdať dopravcovi odosielateľ
alebo je povinný údaje týkajúce sa zásielky dopravcovi
poskytnúť a po zapísaní napríklad
dopravcom do nákladného listu ich podpisom potvrdiť alebo
dopravca sa môže na
prepravnej listine dohodnúť inak.
(2) Prepravná listina sa odovzdáva dopravcovi, ak nebolo
dohodnuté inak spolu
so zásielkou.
(3) Prepravná listina musí obsahovať najmenej tieto údaje:
a) názov (meno) odosielateľa a príjemcu,
b) obvyklé pomenovanie obsahu zásielky a jej obalu,
c) počet kusov,
d) celkovú hmotnosť zásielky,
e) miesto nakládky a miesto vykládky,
f) dátum a potvrdenie prevzatia zásielky dopravcom a
príjemcom,
g) miesto pre výhrady dopravcu.
(4) Prepravnou listinou vo vnútroštátnej cestnej nákladnej
doprave je
a) prepravný list vyplnený a odovzdaný odosielateľom,
b) dodací list, pokiaľ vyhovuje uvedeným podmienkam.
(5) Ak sa nakladá alebo vykladá zásielka na viacerých
miestach, je odosielateľ povinný odovzdať
pre každú časť zásielky samostatnú prepravnú listinu. Pre
niektoré druhy prepráv môžu byť
údaje prepravnej listiny zjednodušené.
(6) Dopravca a prepravcovia (odosielateľ a príjemca)
zodpovedajú za správnosť a úplnosť
údajov, ktoré zapisujú do prepravnej listiny.
(7) Dopravca má právo zapísať do prepravnej listiny výhrady
dopravcu k druhu použitého
vozidla na základe požiadavky objednávateľa prepravy, stave
zásielky, jej obalu, počtu kusov
a spôsobu nakládky.
(8) Pri preprave nebezpečných vecí sa vyžadujú od
odosielateľa ďalšie doklady predpísané
platnou právnou úpravou, ktoré sú uvedené v ďalších oddieloch
prepravného poriadku.
Oddiel III
Preprava nebezpečných vecí
Článok 11
Základné ustanovenie k preprave nebezpečných vecí
(1) V cestnej doprave možno prepravovať len nebezpečné veci,
ktorých prepravu povoľuje
medzinárodná zmluva, ktorou je Slovenská republika viazaná
(Európskou dohodou
o preprave nebezpečných vecí cestnou dopravou – ADR ďalej
len "dohoda ADR"); to neplatí,
ak ide o
a) prepravu nebezpečných vecí vo vojenskom obvode alebo v
inom uzavretom priestore
ozbrojených síl vozidlom ozbrojených síl alebo o prepravu
nebezpečných vecí v kolóne
vozidiel ozbrojených síl po predpísanej trase prepravy a pod
trvalým dohľadom
odosielateľa,
b) prepravu výbušnín vozidlami ozbrojených síl alebo
vozidlami ozbrojených bezpečnostných
zborov pod ich trvalým dohľadom po celej trase prepravy,
c) časovo obmedzené dopravné operácie s jednoznačne určenými
nebezpečnými vecami, a to
aj so zakázanými, ktoré individuálne výnimočne povolil
dopravný správny orgán za
dodržania podmienky, že nie je ohrozená bezpečnosť, alebo
d) prepravu vozidiel vyradených z evidencie motorových
vozidiel bez akumulátora, z ktorých
nevytekajú prevádzkové kvapaliny a neuniká horľavý plyn.
(2) Prepravu nebezpečných vecí na území Slovenskej republiky
možno uskutočniť len spôsobom
a za podmienok určených v dohode ADR a ustanovených zákonom
NR SR č. 56/2012 Z. z.
o cestnej doprave.
(3) Prepravu nebezpečných vecí možno uskutočniť len typovo
schváleným vozidlom a s použitím
obalov, nádob, cisterien a kontajnerov, ktoré sú schválené a
označené. Osobitné predpisy 1
,
1
Napríklad § 22 až 26
zákona Slovenskej národnej rady č. 51/1988 Zb. o banskej činnosti, výbušninách
a o štátnej
banskej správe , v znení neskorších predpisov, § 23 a 24
zákona č. 223/2001 Z. z. o odpadoch a o zmene a doplnení
niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, § 8 až 10
zákona č. 151/2002 Z. z. o používaní genetických
technológií a geneticky modifikovaných organizmov v znení
neskorších predpisov, § 14 a 15 zákona č. 541/2004
Z. z. o mierovom využívaní jadrovej energie (atómový zákon)
a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení
zákona č. 21/2007 Z. z., § 13 a 45 zákona č. 355/2007 Z. z.
o ochrane, podpore a rozvoji verejného zdravia
a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších
predpisov, § 16 zákona č. 67/2010 Z. z.
o podmienkach uvedenia chemických látok a chemických zmesí
na trh a o zmene a doplnení niektorých zákonov
(chemický zákon), § 4 zákona č. 119/2010 Z. z. o obaloch a o
zmene a doplnení zákona č. 223/2001 Z. z.
o odpadoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení
neskorších predpisov.
ktoré ustanovujú typové bezpečnostné požiadavky na vozidlá a
prepravné zariadenia a
spôsoby ich používania, uskladňovania, čistenia, dezinfekcie
a dekontaminácie a pravidlá
manipulácie a prepravy výbušnín, rádioaktívnych látok,
chemických látok, biologických a
iných nebezpečných odpadov, živých mikroorganizmov a
geneticky modifikovaných
organizmov, musia byť dodržané pri balení a inej manipulácii
pred prepravou, pri nakládke,
počas prepravy a pri vykládke nebezpečných vecí.
(4) Dopravca vymenoval jedného bezpečnostného poradcu, má
potrebnú technickú základňu,
vozidlá a prepravné zariadenia podľa odseku 3 a osádky
vozidiel a ďalšie osoby zúčastnené
na nakládke, vykládke alebo inej manipulácii s nebezpečnými
vecami, ktoré boli zaškolené
bezpečnostným poradcom.
(5) Osádky vozidiel dopravcu zúčastnené na preprave
nebezpečných vecí dodržiavajú pravidlá
manipulácie a prepravy, bezpečnostné opatrenia určené na
manipuláciu s nimi a na ich
prepravu, dodržiavajú pokyny bezpečnostného poradcu, a ak
došlo k dopravnej nehode
alebo inej havárii s únikom nebezpečných vecí, majú za
povinnosť minimalizovať rozsah škôd
na zdraví ľudí a zvierat, na majetku a na životnom
prostredí.
(6) Každý účastník nakládky, manipulácie prepravy a vykládky
nebezpečných vecí je povinný
správať sa tak, aby nezvyšoval predvídateľné nebezpečenstvo
hroziace z prepravovaných
nebezpečných vecí.
Článok 12
Povinnosti odosielateľa a príjemcu nebezpečných vecí
(1) Odosielateľ nebezpečných vecí je povinný odovzdať na
prepravu zásielku nebezpečných vecí,
ktorá je v súlade s požiadavkami tohto zákona, a
a) presvedčiť sa, či nebezpečné veci sú správne zatriedené,
a preveriť, či ich preprava cestnou
dopravou je povolená,
b) poskytnúť dopravcovi informácie a údaje, a ak je to
potrebné, požadované prepravné a
sprievodné doklady,
c) uviesť do prepravného dokladu údaje požadované Dohodou
ADR,
d) používať len obaly, nádoby na voľne ložené látky a
cisternové vozidlá, snímateľné cisterny,
batériové vozidlá, viacčlánkové kontajnery na plyn, prenosné
cisterny a cisternové
kontajnery, ktoré boli schválené na prepravu príslušných
látok a sú označené predpísaným
spôsobom,
e) dodržiavať predpisy o spôsobe odoslania a obmedzenia na
odoslanie,
f) zabezpečiť, aby vyprázdnené, nevyčistené a neodplynené
cisterny alebo vyprázdnené,
nevyčistené vozidlá a kontajnery na voľne ložené látky boli
primerane označené
bezpečnostnými značkami a aby vyprázdnené, nevyčistené
cisterny boli uzavreté a
predstavovali rovnaký stupeň nepriepustnosti, ako plné
cisterny.
(2) Ak odosielateľ nebezpečných vecí koná na príkaz tretej
strany, povinnosti podľa odseku 1 má
tretia strana voči odosielateľovi nebezpečných vecí.
(3) Príjemca nebezpečných vecí je povinný:
a) zásielku bezodkladne po jej dodaní zabezpečiť pred
tretími osobami a bezpečne ju
uskladniť,
b) obhliadnuť zásielku, či prepravné obaly nemajú zjavné
poškodenie, netesnosť alebo
trhliny a či zásielka je v súlade so sprievodnými dokladmi a
s ostatnými požiadavkami
podľa dohody ADR,
c) zabezpečiť manipuláciu s prepravnými obalmi až do ich
vyčistenia alebo odplynenia.
(4) Odosielateľ , príjemca a každý, kto sa podieľa na
preprave nebezpečných vecí balením,
plnením, nakládkou, vykládkou alebo inou manipuláciou, pri
ktorej by mohlo dôjsť k úniku
nebezpečných vecí alebo k ohrozeniu života alebo zdravia
ľudí alebo zvierat, poškodeniu
majetku alebo ohrozeniu životného prostredia, je povinný
vymenovať jedného alebo
niekoľkých bezpečnostných poradcov a uložiť im v súlade s
požiadavkami dohody ADR
konkrétne úlohy, ktoré majú pri preprave nebezpečných vecí
zabezpečovať.
(5) Ostatní účastníci prepravy nebezpečných vecí, ktorí sa
podieľajú na ich balení, nakládke,
plnení a čistení cisterien a iných prepravných zariadení a
vykládke, sú povinní plniť povinnosti
a dodržiavať opatrenia podľa dohody ADR a manipuláciou s
nebezpečnými vecami poveriť
len zamestnancov zaškolených bezpečnostným poradcom.
Článok 13
Povinnosti dopravcu pri preprave nebezpečných vecí
(1) Dopravca je povinný zabezpečiť prepravu nebezpečných
vecí v súlade s požiadavkami zákona
č. 56/2012 Z. z. o cestnej doprave, najmä
a) preveriť, či je povolené nebezpečné veci určené na
prepravu prepravovať cestnou
dopravou,
b) overiť, či odosielateľ poskytol pred začiatkom prepravy
predpísané informácie k
prepravovaným nebezpečným veciam, či sa v dopravných
jednotkách nachádzajú
predpísané doklady, alebo ak sa namiesto papierových
dokladov používa elektronické
spracovanie údajov alebo elektronická výmena údajov, či sú
údaje k dispozícii počas
prepravy spôsobom, ktorý je prinajmenšom rovnocenný
papierovej dokumentácii,
c) vizuálne sa presvedčiť, či vozidlo a náklad nemajú zjavné
poškodenia, netesnosti alebo
trhliny a či nechýba niektorá súčasť výstroja typovo
schváleného vozidla,
d) presvedčiť sa, či neuplynula lehota nasledujúcej skúšky
cisternových vozidiel, batériových
vozidiel, snímateľných cisterien, prenosných cisterien, cisternových
kontajnerov a
viacčlánkových kontajnerov na plyn,
e) overiť, či vozidlo nie je preťažené,
f) overiť, či boli na vozidlo pripevnené bezpečnostné
nálepky a predpísané označenia,
g) zabezpečiť, aby sa vo vozidle nachádzala osobitná výbava
predpísaná písomnými pokynmi
pre prípad nehody.
(2) Dopravca je povinný zabezpečiť aby osádka vozidla bola
preukázateľné oboznámená
s písomnými pokynmi pre prípad nehody a im aj porozumela.
Oddiel IV
Záverečné ustanovenia
Článok 14
Reklamačné konanie
(1) Reklamačné lehoty a premlčacie doby na uplatňovanie
nárokov odosielateľa alebo príjemcu
vyplývajúce z prepravnej zmluvy s dopravcom sú uvedené pre
vnútroštátnu cestnú nákladnú
dopravu vykonávanú v Slovenskej republike v Obchodnom
zákonníku a Občianskom
zákonníku.
(2) Oprávnený (prepravca alebo zasielateľ) musí reklamovať u
dopravcu všetky práva
vyplývajúce z prepravy písomne.
(3) Vrátenie zaplatenej sumy za prepravu je oprávnený
(prepravca alebo zasielateľ) žiadať len ak
ju preukázateľne dopravcovi uhradil.
Článok 15
Zverejnenie prepravného poriadku cestnej nákladnej dopravy a
jeho platnosť
(1) Podľa zákona NR SR č. 56/2012 Z. z. o cestnej doprave
dopravca zverejnil tento prepravný
poriadok na svojom webovom sídle a je k dispozícií aj v
sídle dopravcu.
(2) Tento prepravný poriadok je platný od 1.1.2013.
(3) Podľa zákona NR SR č. 56/2012 Z. z. o cestnej doprave
zverejnený prepravný poriadok je
súčasťou návrhu dopravcu na uzavretie prepravnej zmluvy a po
jej uzatvorení je jeho obsah
súčasťou zmluvných práv a povinností účastníkov zmluvy.
(4) Objednávateľ prepravy (prepravca) je pred podpísaním
zmluvy o preprave vecí resp.
nákladu povinný sa s týmto prepravným poriadkom oboznámiť.
Článok 16
Zmeny v prepravnom poriadku cestnej nákladnej dopravy
(1) Všetky zmeny a doplnky prepravného poriadku sú platné
dňom ich zverejnenia a sprístupnenia
na webovom sídle dopravcu.
(2) Ak bude prepravný poriadok podstatne zmenený alebo
podstatne doplnený, dopravca z
z
