PREPRAVNÝ PORIADOK  

Matops s. r. o. so sídlom M.R. Štefánika 7, 010 01 Žilina, podľa §4 zákona Národnej rady

Slovenskej republiky č.56/2012 Z. z. o cestnej doprave

vydáva

PREPRAVNÝ PORIADOK CESTNEJ NÁKLADNEJ DOPRAVY

Oddiel I

Základné ustanovenia

Článok 1

Úvodné ustanovenia

(1) Tento prepravný poriadok obsahuje prepravné podmienky dopravcu potrebné na uzavretie

prepravnej zmluvy.

(2) Dopravcom podľa tohto prepravného poriadku je Matops, s.r.o. so sídlom na adrese:

M.R.Štefanika 7, 010 01 Žilina, ktorá podniká v cestnej nákladnej doprave na základe licencie

číslo ZAMN008565000000.

(3) Prepravou podľa tohto prepravného poriadku je premiestnenie vecí, nákladov,

priemyselných tovarov a iných požadovaných druhov tovarov v medzinárodnej a

vnútroštátnej cestnej nákladnej doprave.

Článok 2

Druh prevádzkovanej cestnej dopravy a rozsah poskytovaných dopravných služieb

(1) Dopravca vykonáva nákladnú cestnú dopravu v tomto rozsahu

a) vnútroštátna cestná nákladná doprava,

b) medzinárodná cestná nákladná doprava.

(2) Charakter vykonávanej nákladnej cestnej dopravy

 vozové zásielky,

 kusové zásielky.

(3) Za vozové zásielky sa považujú zásielky prepravované jednému prepravcovi (odosielateľovi

alebo príjemcovi) jednou jazdou vozidla, ak ich hmotnosť je vyššia ako 2500 kg alebo bez

zreteľa na jej hmotnosť:

a) ak je ňou využitá užitočná hmotnosť alebo ložný priestor použitého vozidla,

b) ak sa podľa dohody s prepravcom vykonáva preprava zásielky zvláštnou samostatnou

jazdou vozidla alebo preto, že povaha zásielky, prípadne vykonanie prepravy v požadovanej

lehote si to vyžaduje,

c) ak sa nakladá alebo vykladá zásielka z prevádzkových dôvodov na dvoch alebo viacerých

miestach. O jednu jazdu vozidla ide aj vtedy, ak dopravca z prevádzkových dôvodov preložil

náklad na iné vozidlo.

(4) Za dokládku sa považuje zásielka prepravovaná spoločne s inými zásielkami alebo pri takej

jazde vozidla, ktorá by sa inak musela vykonať bez nákladu.

Článok 3

Vymedzenie prepravovaných vecí dopravcom

(1) Dopravca vzhľadom na svoju terajšiu technickú základňu prednostne prepravuje vozové

zásielky, ale vykonáva tiež prepravu kusových zásielok.

(2) Druhy prepráv podľa technickej základne, najmä vozového parku

a) preprava nákladu na paletách,

b) papiera zvitkov,

c) preprava farieb,

d) preprava nebezpečných vecí,

e) preprava iných druhov tovarov na základe objednávok prepravcov.

(3) Iné prepravy vykonáva na základe podrobných objednávok prepravcov.

Článok 4

Veci vylúčené z prepravy

(1) Z prepravy sú vylúčené

a) veci, ktorých preprava je zakázaná všeobecne platnými právnymi predpismi,

b) nebezpečné veci triedy 1 (výbušné látky a predmety), triedy 6.1 (jedovaté látky), 6.2

(infekčné látky), triedy 7 (rádioaktívny materiál), triedy 8 (žieravé látky) podľa členenia

stanoveného Európskou dohodou o preprave nebezpečných vecí cestnou dopravou

(Dohoda ADR),

c) predmety, ktoré svojimi rozmermi alebo hmotnosťou vzhľadom na užitočnú hmotnosť,

rozmery vozidiel a stav pozemných komunikácií, ktorých má byť pri preprave použito, sú

nevhodné na preprave vozidlom dopravcu,

d) veci vysokej resp. ťažko vyčísliteľnej hodnoty (umelecké zbierky, starožitnosti a pod.).

(2) Dopravca vzhľadom na svoju terajšiu technickú základňu neprepravuje živé zvieratá.

(3) Dopravca nevykonáva zvlášť nadmerné a nadrozmerné prepravy, ktoré by si vyžadovali

špecializovanú technickú základňu.

(4) Ak bola podaná k preprave zásielka, ktorá je vylúčená z prepravy alebo jej preprava je

povolená za zvláštnych podmienok, bez toho aby bola táto povaha zásielky dopravcovi

oznámená alebo bola prevzatá taká zásielka k preprave na podklade nesprávnych alebo

neúplných údajov, je odosielateľ povinný zaplatiť pokutu vo výške rovnajúcej sa trojnásobku

dohodnutého prepravného za celovozovú zásielku.

Článok 5

Podmienky pristavovania vozidiel na nakládku a vykládku a rozsah spolupráce odosielateľa

a príjemcu vecí s dopravcom

(1) Dopravca ale aj odosielatelia a zasielatelia zabezpečia, aby boli zmluvne dohodnuté dopravné

harmonogramy v súlade s Nariadením EP a Rady č. 561/2006 o harmonizácii niektorých

právnych predpisov v sociálnej oblasti, ktoré sa týkajú cestnej dopravy. Ide najmä

o dodržiavanie doby prevádzky nakladacích miest odosielateľa a vykladacích miest príjemcu,

dodržiavanie časov nakládky a vykládky tak, aby vodiči dopravcu mohli dodržiavať režim

práce týkajúci sa doby jazdy, prestávok, denných a týždenných odpočinkov.

(2) Zásielku alebo jej časť, ktorá podľa svojej povahy vyžaduje, aby bola počas prepravy a

manipulácie chránená pred poškodením alebo stratou, je odosielateľ povinný podať

k preprave v riadnom obale, zodpovedajúcom podmienkam v cestnej doprave.

(3) Odosielateľ je povinný zabaliť riadne zásielku tiež vtedy, ak existuje nebezpečenstvo, že by

bez obalu mohla počas prepravy spôsobiť pre svoje vlastnosti škodu osobám alebo na iných

zásielkach a na dopravnom prostriedku, prípadne na iných zariadeniach dopravcu. Dopravca

nepreskúšava, či zásielka svojou povahou vyžaduje obal, poprípade či použitý obal je riadny.

Odosielateľ zodpovedá za škody, ktoré vznikli chybným alebo nedostatočným obalom počas

prepravy na ostatných prepravovaných zásielkach alebo vozidle.

(4) Odosielateľ je povinný zaistiť, aby obaly zásielky alebo jednotlivých kusov zásielky svojimi

rozmermi, konštrukciou a pevnosťou umožňovali použitie paletizačnej a mechanizačnej

techniky pri ložných prácach a preprave.

(5) Odosielateľ je povinný označiť zásielku alebo jej jednotlivé kusy, ak to predpisuje tento

prepravný poriadok alebo je to potrebné pre uľahčenie manipulácie so zásielkou alebo pre

odstránenie nebezpečenstva jej poškodenia prípadne jej zámeny. Pri preprave kusových

zásielok je odosielateľ povinný každú zásielku zreteľne a nezmazateľne označiť adresou

odosielateľa a príjemcu. Pri označovaní zásielok obsahujúcich nebezpečné veci odosielateľ je

povinný dodržať ustanovenia Európskej dohody o medzinárodnej cestnej preprave

nebezpečných vecí (ADR).

(6) Pokiaľ povaha zásielky vyžaduje, aby s ňou bolo počas nakládky, prepravy a vykládky určitým

spôsobom zachádzané alebo aby bola ukladaná v určitej polohe, je odosielateľ povinný

označiť každý kus zásielky manipulačnou značkou pre označovanie prepravných obalov podľa

platných Slovenských technických noriem (STN) prípade iných noriem (napr. IMO ak zásielka

bude prepravovaná aj námornou dopravou).

(7) Ak zistí dopravca pri prevzatí zásielky, že zásielka nevyhovuje podmienkam na balenie a

označovanie tovaru, prepravu odmietne; ak odosielateľ výhradu dopravcu k baleniu a

označovaniu zásielky zapísanú v nákladnom liste alebo inom prepravnom doklade potvrdí,

môže dopravca zásielku prevziať k preprave.

(8) Dopravca je oprávnený kedykoľvek preskúmať, či zodpovedá zásielka zápisom prepravcu

v prepravných dokladoch (napr. dodacom liste, nákladnom liste). Preskúmanie zásielky na

mieste nakládky alebo vykládky sa vykoná v prítomnosti najmenej jednej osoby, ktorá nie je

pracovníkom dopravcu.

(9) Ak zistí dopravca ešte pred výjazdom vozidla z miesta nakládky, že k preprave bola prijatá

zásielka vylúčená z prepravy, je povinný ju vrátiť odosielateľovi a odosielateľ je povinný ju

prevziať späť.

(10) Ak sa zistí pri preberaní zásielky taká chyba, že by jej prepravou mohla byť spôsobená škoda

na vozidle alebo na spolu prepravovanej zásielke, je dopravca oprávnený odmietnuť prijatie

zásielky k preprave, ak bola chyba zistená až počas prepravy, jazdu preruší. Pri prerušení jazdy

postupuje dopravca ako pri ostatných prekážkach pri preprave.

(11) Odosielateľ zásielky je povinný dopravcovi odovzdať zásielku v stave spôsobilom na prepravu

po pozemných komunikáciách. Ak zásielka nie je spôsobilá na prepravu alebo sa zistila jej

chyba podľa ods. 10, dopravca môže jej prijatie na prepravu odmietnuť. Náklady spojené

s pristavením vozidla na nakládku, zdržaním vozidla pri nakládke alebo náklady spojené

s prerušením prepravy podľa od. 10 je povinný odosielateľ zásielky dopravcovi uhradiť.

(12) Ak zásielka je zložená z veľkého počtu kusov, je dopravca povinný zisťovať ich počet, len vtedy

ak to bolo s odosielateľom dohodnuté v prepravnej zmluve. Výsledok preskúmania je

dopravca povinný zaznamenávať v nákladnom liste alebo vyhotoviť zápis.

(13) Hmotnosťou zásielky sa rozumie hmotnosť nákladu vrátane paliet, prepravných skríň,

kontejnerov a pod. a s manipulačnými a prepravnými pomôckami odosielateľa prevzatými

zároveň so zásielkou.

(14) Hmotnosť zásielky zisťuje odosielateľ a zodpovedá za tento údaj, ktorý sa uvádza

v nákladnom liste alebo v iných sprievodných dokladoch.

(15) Dopravca je oprávnený kedykoľvek preskúmať hmotnosť zásielky, hlavne ak má pochybnosti

o správnosti tohto údaju zo strany odosielateľa. Hmotnosť zisťuje úradným vážením alebo

výpočtom, ak je množstvo nákladu udané počtom jednotlivých rovnakých kusov alebo

počtom merných jednotiek a hmotnosť jedného kusa zásielky alebo mernej jednotky je

známa, prípadne zistená vážením.

(16) Spôsob preskúmania hmotnosti a výsledok preskúmania zaznamenáva dopravca na všetky

diely nákladného listu alebo iného prepravného dokladu, ktoré sú pri preskúmaní k dispozícii.

(17) Odosielateľ hradí náklady spojené so zisťovaním hmotnosti zásielky (napr. úradné váženie a

pod.) ak o zistenie hmotnosti požiadal dopravcu v prepravnej zmluve alebo ak sa odlišuje

hmotnosť zásielky zistená dopravcom o viac ako 3 % od hmotnosti uvedenej odosielateľom.

(18) Ak o zistenie hmotnosti zásielky požiadal príjemca, je tiež povinný hradiť náklady spojené so

zisťovaním hmotnosti zásielky.

(19) Odosielateľ v SR si je vedomý, že ak uvedie bez vedomia vodiča vozidla alebo jeho

prevádzkovateľa , pri nakladaní tovaru prekročí najväčšiu prípustnú celkovú hmotnosť

vozidla, najväčšiu prípustnú hmotnosť jazdnej súpravy, najväčšiu prípustnú celkovú hmotnosť

prípojného vozidla  

 alebo najväčšiu prípustnú hmotnosť pripadajúcu na nápravy vozidla, môže

byť podľa zákona NR SR č. 8/2009 Z. z. o cestnej premávke v znení neskorších predpisov

sankcionovaný zo strany Policajného zboru.

(20) Ak dopravca zistí prekročenie dovolenej hmotnosti nákladu resp. jeho zlé rozloženie zavinené

odosielateľom ešte v mieste odoslania, je odosielateľ povinný vykonať vyloženie časti

zásielky resp. jej preloženie. Ak to dopravca zistí až počas prepravy napr. z dôvodu

nesprávnych údajov o hmotnosti zásielky, je oprávnený vykonať vyloženie časti zásielky resp.

jej preloženie na účet a nebezpečie odosielateľa zásielky. O tom, že zásielka sa bude

prekladať resp. časť vykladať je dopravca povinný informovať odosielateľa zásielky a tieto

úkony je povinný zaznamenať aj v prepravnom doklade. Na prepravu vyloženej časti zásielky

je odosielateľ povinný vystaviť samostatnú objednávku prepravy.

(21) Odosielateľ je povinný presne špecifikovať v prepravnej zmluve miesto nakládky a vykládky

(presnú adresu) a tiež oznámiť dopravcovi prípadne obmedzenia pre vjazd určitých

nákladných vozidiel resp. v určitom čase na miesto nakládky resp. vykládky. Napríklad či

miesto neleží v nízko emisnej zóne, v zóne s obmedzeniami pre vjazd nákladných vozidiel

s určitou celkovou hmotnosťou, s určitým zaťažením na nápravy a pod. Odosielateľ tiež je

povinný uviesť dobu prevádzky príjemcu resp. v ktorom čase je možné vykonávať vykládku.

(22) Nakládku vo všeobecnosti zabezpečuje odosielateľ a vykládku príjemca zásielky, pokiaľ sa

dopravca s prepravcom nedohodol inak.

(23) Nakladanie a skladanie nákladu na ceste je dovolené v SR len vtedy, ak to nemožno urobiť

mimo cesty. Náklad sa musí zložiť a naložiť čo najrýchlejšie a tak, aby nebola ohrozená

bezpečnosť cestnej premávky.

(24) Osádka vozidla z hľadiska prepravnej zmluvy nemá povinnosť zabezpečovať nakládku

a vykládku vozidla. Dopravca vykoná nakládku alebo vykládku len v prípade, ak má k tomu

potrebné prevádzkové zariadenie a pracovníkov a je to v prepravnej zmluve výslovne

dohodnuté a za dohodnutý príplatok k cene za prepravu. Osádka vozidla dopravcu z hľadiska

predpisov o bezpečnosti práce nemôže používať manipulačné zariadenia prepravcov pokiaľ

nebola z ich prevádzkou zaškolená a s písomným súhlasom prepravcov.

(25) Odosielateľ je povinný vykonať včas všetky opatrenia nutné k plynulej nakládke a k ochrane

zásielky pred poškodením. Prepravca (odosielateľ a príjemca) je povinný zabezpečiť

podmienky pre bezpečnosť práce a pre hospodárne využitie vozidiel dopravcu. Hlavne je

povinný zaistiť, aby nakladacie a vykladacie miesta a zariadenia boli udržované v stave, ktorý

umožňuje rýchlu a bezpečnú nakládku a vykládku zásielok, zaistiť dostatočné spevnenie

všetkých plôch používaných k jazde vozidiel vrátane neverejných príjazdových komunikácií a

ich udržovanie v zjazdnom a bezpečnostnom stave, ako aj dostatočné osvetlenie miest

nakládky a vykládky vozidiel.

(26) Vo všeobecnosti za upevnenie nákladu na vozidle zodpovedá prepravca (odosielateľ), lebo

ten má patričné znalosti týkajúce sa zásielky. Odosielateľ zásielky je povinný poskytnúť

presné informácie o zásielke týkajúce sa hmotnosti a rozmerov jednotlivých kusov. Ak má

odosielateľa vypracované pokyny pre nakladanie a upevnenie nákladu v cestnej nákladnej

doprave je povinný ich dopravcovi v dostatočnom predstihu pre zahájením prepravy

poskytnúť v jazyku, ktorému dopravca rozumie.

(27) Vodič (zástupca dopravcu) je povinný sa pri nakládke zúčastniť a prípadne usmerniť

rozloženie nákladu na vozidle napr. z hľadiska rovnomerného zaťaženia náprav vozidla

prepravovaným tovarom a z hľadiska toho aby pri preprave nebola ohrozená bezpečnosť a

plynulosť cestnej premávky. Ak nedbá odosielateľ na pokyny dopravcu a dôjde preto k chybe

v naložení, hlavne v preťažení vozidla, je dopravca oprávnený žiadať preloženie nákladu na

vozidle alebo zloženie nákladu alebo jeho časti. Ak nie je dopravcovi vyhovené môže

odmietnuť vykonanie prepravy, poprípade obstarať riadne zloženie a uloženie nákladu na

účet a nebezpečenstvo odosielateľa.

(28) Ak zabezpečuje nakládku a vykládku vozidla prepravca, je povinný dbať, aby nedošlo

k poškodeniu vozidla a iných zariadení dopravcu. Hlavne nie je dovolené spúšťať ťažšie

náklady z väčšej výšky na vozidlo.

(29) Ak dôjde k väčšiemu znečisteniu ložného priestoru vozidla pri nakládke, vykládke alebo

prepravovaným nákladom, je prepravca povinný zaistiť po vyložení zásielky a pri

opakovaných prepravách po ukončení poslednej vykládky na vlastné náklady jeho vyčistenie.

Ak prepravca nesplní túto povinnosť, zaistí vyčistenie vozidla na jeho účet dopravca.

(30) Ak je nutné vykonať dezinfekciu vozidla, zabezpečuje ju dopravca. Náklady s dezinfekciou

spojené hradí prepravca, ktorého zásielka spôsobila nutnosť dezinfekcie.

(31) Ak je požadované vymytie cisternového vozidla alebo cisternového kontajnera pred

nakládkou iného druhu nákladu je povinný túto skutočnosť prepravca dopravcovi oznámiť

v objednávke prepravy alebo rámcovej prepravnej zmluve. Náklady spojené s vymytím hradí

prepravca.

(32) Z dôvodu poškodenia zásielky pri preprave môže príjemca odmietnuť prijatie zásielky alebo

jej časti len vtedy, ak sa zmenil poškodením stav zásielky do tej miery, že nie je možné ju

použiť k pôvodnému účelu. Príjemca však nie je povinný prevziať zásielku, pokiaľ dopravca

nespíše zápis o poškodení zásielky za prítomnosti obidvoch zúčastnených strán. Zápis je

možno urobiť aj v prepravnej listine.

(33) Výhrady voči spôsobu nakládky, prekládky a vykládky dopravca (člen osádky vozidla) uplatní

voči odosielateľovi, príjemcovi alebo iným osobám písomnou formou napríklad do

nákladného listu.

(34) Za čas zdržania dopravcu pri nakládke alebo vykládke sa považuje; pokiaľ nebolo v prepravnej

zmluve dohodnuté ináč; čas od požadovaného času pristavenia vozidla dopravcu na nakládku

alebo vykládku až po začatie nakládky alebo vykládky a každé dopravcom nezavinené

prerušenie týchto prác vrátane vystavenie prepravných dokladov k zásielke. Za čas zdržania

môže dopravca požadovať finančnú náhradu, ktorá by mala byť dohodnutá v prepravnej

zmluve.

Oddiel II

Spôsob uzavretia a platnosť zmluvy o preprave vecí vo

vnútroštátnej cestnej nákladnej doprave

Článok 6

Základné ustanovenie k zmluve o preprave vecí vo vnútroštátnej cestnej nákladnej doprave

(1) Ak si prepravu u dopravcu objedná podnikateľský subjekt a dôjde k uzavretiu zmluvy

o preprave bude sa riadiť ustanoveniami §§ 610-629 o zmluve o preprave vecí podľa zákona

č. 513/1991 Zb. Obchodný zákonník.

(2) Zmluvou o preprave veci sa dopravca zaväzuje odosielateľovi, že prepraví vec (zásielku) z

určitého miesta (miesto odoslania) do určitého iného miesta (miesto určenia), a odosielateľ

sa zaväzuje zaplatiť mu odplatu (prepravné).

(3) Dopravca je oprávnený požadovať, aby mu odosielateľ potvrdil požadovanú prepravu v

prepravnom doklade, a odosielateľ je oprávnený požadovať, aby mu dopravca písomne

potvrdil prevzatie zásielky.

(4) Ak sú na vykonanie prepravy potrebné osobitné listiny, je odosielateľ povinný odovzdať ich

dopravcovi najneskôr pri odovzdaní zásielky na prepravu. Odosielateľ zodpovedá za škodu

spôsobenú dopravcovi neodovzdaním týchto listín alebo ich nesprávnosťou.

(5) Ak nevyplýva zo zmluvy niečo iné, zmluva zaniká, ak odosielateľ nepožiadal dopravcu o

prevzatie zásielky v čase určenom v zmluve, inak do šiestich mesiacov od uzavretia zmluvy.

(6) Dopravca je povinný prepravu vykonať do miesta určenia s odbornou starostlivosťou v

dohodnutej lehote, inak bez zbytočného odkladu. Pri pochybnostiach začína lehota plynúť

dňom nasledujúcim po prevzatí zásielky dopravcom.

(7) Ak je dopravcovi známy príjemca zásielky, je povinný doručiť mu zásielku, alebo ak má podľa

zmluvy príjemca zásielku v mieste určenia vyzdvihnúť, oznámiť mu ukončenie prepravy.

(8) Dokiaľ dopravca zásielku nevydal príjemcovi, je odosielateľ oprávnený požadovať, aby

preprava bola prerušená a zásielka mu bola vrátená, alebo aby s ňou bolo naložené inak, a

uhradí účelne vynaložené náklady s tým spojené.

(9) Ak zmluva určuje, že pred vydaním zásielky dopravca vyberie od príjemcu určitú peňažnú

sumu (zásielka na dobierku) alebo uskutoční iný inkasný úkon, platia primerane ustanovenia

o bankovom dokumentárnom inkase (§ 697 a nasledujúcich zákona č. 513/1991 Zb.

Obchodný zákonník).

(10) Ak si prepravu vecí objedná u dopravcu fyzická osoba nepodnikateľ, dôjde k uzavretiu zmluvy

o preprave nákladu podľa §765 a nasledujúcich zákona č. 40/1964 Zb.

Občiansky zákonník v znení neskorších predpisov.

Článok 7

Povinnosti objednávateľa prepravy a príjemcu zásielky

(1) Objednávateľ prepravy najčastejšie odosielateľ je povinný poskytnúť dopravcovi správne

údaje o obsahu zásielky a jeho povahe a zodpovedá za škodu spôsobenú dopravcovi

porušením tejto povinnosti.

(2) Odosielateľ je povinný prepravu u dopravcu si objednať. Postačuje aj forma objednávky emailom, faxom prípadne telefonicky, ak bude následne vystavená písomná forma objednávky

pokiaľ sa dopravca s odosielateľom nedohodnú ináč.

(3) Objednávku prepravy je možno vystaviť na jednu prepravu alebo určitý počet prepráv. Ak sa

prepravy budú opakovať a preprava bude trvať dlhšie obdobie je vhodnejšie medzi

dopravcom a objednávateľom prepravy uzatvoriť rámcovú prepravnú zmluvu.

(4) Objednávka prepravy musí obsahovať údaje potrebné na realizáciu prepravy a vystavenie

faktúry podľa platnej legislatívy. Pre správne uzavretie prepravnej zmluvy musí objednávka

alebo návrh prepravnej zmluvy obsahovať nasledovné údaje:

a) obchodné meno objednávateľa prepravy, adresu, IČO, IČ DPH, e-mail, číslo telefónu a podľa

potreby aj iné kontaktné údaje,

b) informácie o zásielke (druh, hrubú hmotnosť (hmotnosť vrátane obalu a aj palety), počet

kusov, rozmery, požiadavky na upevnenie a pod.),

c) miesto odoslania a miesto určenia zásielky (presnú adresu),

d) ak je požadovaný tak aj čas nakládky a čas vykládky,

e) pri zásielkach prepravovaných do opravy aj informácie o druhu a rozsahu poškodenia.

f) dohodnutú odplatu za vykonanie prepravy (cenu za prepravu).

(5) Ak sú na vykonávanie prepravy potrebné osobitné listiny, je odosielateľ povinný odovzdať ich

dopravcovi najneskôr pri odovzdaní zásielky na prepravu. Odosielateľ zodpovedá za škodu

spôsobenú dopravcovi ich neodovzdaním alebo ich nesprávnosťou.

(6) Objednávateľ je povinný pri objednávaní prepravy informovať dopravcu o vyššej cene

zásielky ako je bežná trhová cena.

(7) Dopravca je povinný na požiadanie odosielateľa prevzatie zásielky písomne potvrdiť.

(8) Prepravná zmluva vzniká medzi objednávateľom (odosielateľom alebo príjemcom) a

dopravcom

a) prijatím objednávky,

b) ak ide o prepravu, ktorú nie je potrebné objednávať tak začatím prepravy,

c) prevzatím zásielky k preprave.

(9) Objednávka je prijatá

a) ak dôjde k ústnej alebo telefonickej dohode dopravcu a odosielateľa o rozsahu, čase,

prípadne o spôsobe vykonania požadovanej prepravy alebo

b) okamžikom, keď písomne, e-mailom, faxom alebo iným hodnoverným spôsobom

potvrdenie dopravcom o jej prijatí došlo objednávateľovi; ak žiada odosielateľ takéto

potvrdenie, je dopravca povinný vyhovieť,

c) začatím objednanej prepravy dopravcom pokiaľ nebola objednávka prijatá podľa

predchádzajúcich bodov.

(10) Ak vyhovie dopravca návrhu príjemcu zásielky na jej ďalšiu prepravu inému príjemcovi vzniká

nová prepravná zmluva.

(11) Pri prijatí objednávky prepravy alebo uzavretí prepravnej zmluvy môže dopravca požadovať

od objednávateľa prepravy zloženie zálohy až do výšky 80 % z dohodnutej ceny resp.

predbežnej ceny za prepravu. Dopravca je povinný prijatie zálohy náležite potvrdiť a vystaviť

požadované daňové doklady (napr. zálohovú faktúru).

(12) Až do vydania zásielky má odosielateľ právo dávať za podmienok ustanovených týmto

prepravným poriadkom dopravcovi nové príkazy.

(13) Dopravcovi prislúcha dohodnutá odplata alebo ak nebola dohodnutá, odplata obvyklá v čase

uzavretia zmluvy s prihliadnutím na obsah záväzku dopravcu.

(14) Dopravcovi vzniká nárok na prepravné po vykonaní prepravy do miesta určenia, ak zmluva

neurčuje za rozhodnú inú cenu.

(15) Ak nemôže dopravca dokončiť prepravu pre skutočnosti, za ktoré nezodpovedá, má nárok na

pomernú časť prepravného s prihliadnutím na už uskutočnenú prepravu.

(16) Ak je v zmluve určený príjemca zásielky, nadobúda práva zo zmluvy, keď požiada o vydanie

zásielky po jej dôjdení do miesta určenia alebo po uplynutí lehoty, keď tam mala dôjsť. Týmto

okamihom prechádzajú na príjemcu aj nároky týkajúce sa škody na zásielke. Dopravca však

zásielku príjemcovi nevydá, ak by to bolo v rozpore s pokynmi danými mu odosielateľom. V

tomto prípade má naďalej právo nakladať so zásielkou odosielateľ. Ak určí odosielateľ

dopravcovi inú osobu ako príjemcu, nadobúda táto osoba práva zo zmluvy tým istým

spôsobom ako pôvodný príjemca.

(17) Prijatím zásielky preberá príjemca ručenie za úhradu pohľadávok dopravcu voči

odosielateľovi za zmluvy týkajúcej sa prepravy prevzatej zásielky, ak o týchto pohľadávkach

príjemca vedel alebo musel vedieť.

(18) Dopravca má na zabezpečenie svojich nárokov vyplývajúcich zo zmluvy zádržné právo

k zásielke, dokiaľ s ňou môže nakladať.

(19) Ak viazne na zásielke niekoľko zádržných práv, má zádržné právo dopravcu prednosť pred

zádržnými právami vzniknutými predtým.

(20) Zádržné právo dopravcu má prednosť pred zádržným právom zasielateľa.

Článok 8

Zodpovednosť dopravcu za škodu na zásielke a za nedodržanie podmienok prepravy

(1) Dopravca zodpovedá za úplnú alebo čiastočnú stratu zásielky alebo za jej poškodenie, ktoré

vznikne od okamihu prevzatia zásielky na prepravu až do okamihu jej vydania, ako aj za

prekročenie dodacej lehoty.

(2) Dopravca je oslobodený od tejto zodpovednosti, ak stratu zásielky, jej poškodenie alebo

prekročenie dodacej lehoty zavinil oprávnený, príkaz oprávneného, ktorý nebol zavinený

nedbalosťou dopravcu, vlastnou chybou zásielky alebo okolnosťami, ktoré dopravca nemôže

odvráti ť a ktorých následky odstráni ť nie je v jeho moci.

(3) Dopravca sa nemôže dovolávať v snahe zbaviť sa svojej zodpovednosti ani chýb vozidla

použitého na prepravu, ani zavinenia alebo nedopatrenia osoby, od ktorej najal vozidlo, alebo

jej zástupcov alebo pracovníkov.

(4) Dopravca je s prihliadnutím na ustanovenia dohovoru CMR článku 18 ods. 2 až 5 oslobodený

od zodpovednosti, ak strata alebo poškodenie vznikne z osobitného nebezpečenstva

súvisiaceho s jednou alebo s viacerými z týchto skuto čností:

a) použitie otvorených vozidiel bez plachiet, ak také použitie vozidiel bolo výslovne dojednané

a poznamenané v nákladnom liste;

b) chýbajúci obal alebo chybný obal zásielky, ktorá je pre svoju povahu, ak nie je riadne

balená alebo ak nie je balená vôbec, vystavená stratám alebo poškodeniam;

c) manipulácia, naloženie, uloženie alebo vyloženie zásielky odosielateľom, príjemcom alebo

osobami konajúcimi za odosielate ľa alebo príjemcu;

d) prirodzená povaha určitého tovaru, pre ktorú podlieha úplnej alebo čiastočnej strate

alebo poškodeniu, najmä lomom, hrdzou, vnútorným kazením, vysychaním, unikaním,

normálnym úbytkom alebo pôsobením hmyzu alebo hlodavcov;

e) nedostatočné alebo chybné značky alebo čísla jednotlivých kusov zásielky;

f) preprava živých zvierat.

(5) Ak dopravca nezodpovedá podľa tohto článku za niektoré z okolností, ktoré spôsobili škodu,

zodpovedá do tej miery, v akej okolnosti, za ktoré pod ľa tohto článku zodpovedá, prispeli ku

škode.

(6) Dôkaz o tom, že strata zásielky, jej poškodenie alebo prekročenie dodacej lehoty vznikli

niektorou z príčin uvedených v dohovore CMR článku 17 ods. 2, patrí dopravcovi.

(7) Ak dopravca osvedčí, že pod ľa okolností prípadu mohla strata alebo poškodenie zásielky

vzniknúť z jedného alebo z niekoľkých zvláštnych nebezpečenstiev uvedených v dohovore

CMR v článku 17 od. 4, predpokladá sa, že vznikli z týchto nebezpečenstiev. Oprávnený môže

však preukázať, že škodu nespôsobilo ani celkom ani čiastočne niektoré z týchto

nebezpečenstiev.

(8) Právna domnienka podľa predchádzajúceho odseku neplatí v prípade uvedenom v dohovore

CMR článku 17 ods. 4 písm. a), ak ide o neobvykle veľkú stratu alebo o stratu jednotlivého

kusu zásielky.

(9) Ak sa preprava uskutočňuje vozidlom vybaveným takým zariadením, že zásielka je chránená

pred vplyvom tepla, zimy, pred kolísaním teplôt alebo pred vlhkosťou vzduchu, môže sa

dopravca dovolávať dohovoru CMR článku 17 ods. 4 písm. d) len v tom prípade, ak preukáže,

že urobil všetky opatrenia, ktoré mu za daných okolností patria, pokiaľ ide o výber, údržbu a

použitie týchto zariadení, a že sa spravoval osobitnými pokynmi, ktoré mu boli udelené.

(10) Dopravca sa môže dovolávať článku 17 ods. 4 písm. f) dohovoru CMR len vtedy, ak preukáže,

že urobil všetky opatrenia, ktoré bol pod ľa okolností povinný urobiť, a že sa spravoval

osobitnými pokynmi, ktoré mu boli udelené.

(11) Prekročenie dodacej lehoty nastane vtedy, keď zásielka nebola vydaná v dojednanej lehote,

a pokiaľ lehota nebola dojednaná, keď skutočný čas prepravy s prihliadnutím na okolnosti a

pri čiastkových nakládkach najmä s prihliadnutím na čas potrebný na zostavenie

(12) Oprávnený môže zásielku bez ďalších dôkazov považovať za stratenú, ak nebola vydaná do

30 dní po uplynutí dojednanej lehoty, a pokiaľ nebola lehota dojednaná, do 60 dní po prevzatí

zásielky dopravcom na prepravu.

(13) Oprávnený môže pri prijatí náhrady za stratenú zásielku písomne požiadať, aby bol

bezodkladne upovedomený, ak sa zásielka nájde do jedného roka po vyplatení náhrady. O

podaní tejto žiadosti sa mu vydá písomné potvrdenie.

(14) Do 30 dní po tom, čo dostal správu o nájdení zásielky, môže oprávnený žiadať, aby mu

zásielka bola vydaná, musí však splniť záväzky vyplývajúce z nákladného listu a vrátiť prijatú

náhradu, prípadne po odčítaní výdavkov, ktoré boli v nej zahrnuté; zachová sa mu však

právo na náhradu škody za prekročenie dodacej lehoty podľa článku 23, prípadne 26

dohovoru CMR.

(15) Ak oprávnený nepodal žiadosť podľa odseku 13 alebo ak nedal v lehote 30 dní pokyny podľa

odseku 14, alebo ak sa zásielka našla až po uplynutí jedného roka po vyplatení náhrady,

môže dopravca naložiť so zásielkou pod ľa práva platného v mieste, kde je zásielka.

(16) Ak sa zásielka vydá príjemcovi bez toho, že by sa v zmysle podmienok prepravnej zmluvy

vybrala dobierka, je dopravca povinný poskytnúť odosielateľovi náhradu škody až do výšky

dobierky; proti príjemcovi má však právo postihu.

(17) Ak odosielateľ odovzdáva na prepravu nebezpečnú zásielku, je povinný upozorniť dopravcu

na presnú povahu nebezpečenstva, ktoré z tejto zásielky vyplýva, prípadne mu oznámiť, aké

bezpečnostné opatrenia treba urobiť. Ak toto upozornenie nie je zapísané v nákladnom liste,

je povinnosťou odosielate ľa alebo príjemcu preukázať iným spôsobom, že dopravca vedel o

presnej povahe nebezpečenstva spojeného s prepravou zásielky.

(18) Dopravca môže nebezpečné zásielky, o nebezpečnej povahe ktorých v zmysle

predchádzajúceho odseku tohto článku nevedel, kedykoľvek a kdekoľvek zložiť, zničiť alebo

zneškodniť, a to bez akejkoľvek povinnosti nahradiť škodu; okrem toho odosielateľ

zodpovedá za všetky výdavky a škody vzniknuvšie odovzdaním takej zásielky na prepravu

alebo jej prepravou.

(19) Ak dopravca má podľa ustanovení tohto Dohovoru CMR povinnosť nahradiť škodu za úplnú

alebo čiastočnú stratu zásielky, vypočíta sa náhrada z hodnoty zásielky v mieste a čase jej

prevzatia na prepravu.

(20) Hodnota zásielky sa určuje pod ľa burzovej ceny, a ak nie je burzová cena, podľa bežnej

trhovej ceny, a ak nie je ani burzová ani bežná trhová cena, pod ľa všeobecnej hodnoty tovaru

rovnakej povahy a akosti.

(21) Náhrada škody nesmie presahovať 25 frankov za kilogram chýbajúcej hrubej váhy. Frankom

sa rozumie zlatý frank váhy 10/31 gramu a rýdzosti 0, 900.

(22) Okrem toho sa uhrádza dovozné, clo a iné výdavky vzniknuvšie v súvislosti s prepravou

zásielky, a to pri úplnej strate v plnej výške a pri čiastočnej strate pomerným dielom; iné

škody sa neuhrádzajú.

(23) Ak sa prekročí dodacia lehota a oprávnený preukáže, že škoda vznikla z tohto dôvodu,

dopravca je povinný uhradiť škodu len do výšky dovozného.

(24) Vyššiu náhradu možno požadovať iba vtedy, ak bola podľa článku 24 a 26 dohovoru CMR udaná

cena zásielky alebo osobitný záujem na dodaní.

(25) Odosielateľ môže, ak zaplatí dohodnutý príplatok k prepravnému, udať v nákladnom liste cenu

zásielky prevyšujúcu hranicu určenú v článku 21 a v takom prípade nahrádza udaná cena túto

hranicu.

(26) Pri poškodení zásielky uhrádza dopravca sumu, o ktorú sa jej hodnota znížila; suma sa

vypočítava z hodnoty zásielky určenej podľa článku 23 ods. 1, 2 a 4 dohovoru CMR.

(27) Náhrada škody nesmie však presahovať:

a) ak je poškodením znehodnotená celá zásielka, sumu, ktorá by sa vyplatila pri jej úplnej

strate;

b) ak je poškodením znehodnotená len časť zásielky, sumu, ktorá by sa vyplatila pri

strate znehodnotenej časti zásielky.

(28) Odosielateľ môže, ak zaplatí dohodnutý príplatok k prepravnému, udať v nákladnom liste sumu

osobitného záujmu na dodaní zásielky pre prípad jej straty alebo poškodenia alebo prekročenia

dodacej lehoty.

(29) Ak bol udaný osobitný záujem na dodaní, môže sa nezávisle od náhrad škôd určených v

článkoch 23, 24 a 25 dohovoru CMR požadovať náhrada ďalších preukázaných škôd až do sumy

udaného záujmu na dodaní.

(30) Oprávnený môže požadovať úroky z náhrady škody. Tieto úroky vo výške 5 % ročne sa počítajú

odo dňa zaslania písomnej reklamácie dopravcovi, a ak nebola reklamácia podaná, odo dňa

podania žaloby na súde.

(31) Ak sumy, podľa ktorých sa náhrada škody vypočítava, nie sú vyjadrené v mene štátu, v ktorom

sa platenie náhrady požaduje, uskutočňuje sa menový prepočet podľa bežného kurzu platného

ku dňu a v mieste vyplatenia náhrady.

(32) Ak strata zásielky, jej poškodenie alebo prekročenie dodacej lehoty pri preprave, na ktorú sa

vzťahuje Dohovor CMR, môže viesť podľa príslušných právnych predpisov k uplatneniu

mimozmluvných nárokov, môže sa dopravca odvolať na tie ustanovenia Dohovoru, ktoré

vylučujú jeho zodpovednosť alebo ktoré určujú alebo obmedzujú rozsah náhrady škody.

(33) Ak sa pri strate zásielky, pri jej poškodení alebo pri prekročení dodacej lehoty uplatnia nároky

z mimoriadnej zodpovednosti proti niektorej z osôb, za ktoré dopravca podľa článku 3

dohovoru CMR zodpovedá, môže sa táto osoba tiež odvolať na tie ustanovenia Dohovoru CMR,

ktoré vylučujú zodpovednosť dopravcu alebo ktoré určujú alebo obmedzujú rozsah náhrady

škody.

(34) Dopravca sa nemôže odvolávať na tie ustanovenia tejto kapitoly, ktoré vylučujú alebo

obmedzujú jeho zodpovednosť alebo prenášajú dôkazové bremeno, ak bola škoda spôsobená

úmyselne alebo takým zavinením, ktoré sa podľa práva súdu, na ktorom sa právna vec

prejednáva, považuje za rovnocenné úmyslu.

(35) To isté platí aj vtedy, ak sa úmyselného konania alebo zavinenia dopustili zástupcovia alebo

pracovníci dopravcu alebo iné osoby použité dopravcom na uskutočnenie prepravy a ak títo

zástupcovia, pracovníci alebo iné osoby konali v rámci svojich pracovných úloh. V takom

prípade sa títo zástupcovia, pracovníci alebo iné osoby tiež nemôžu odvolávať, pokiaľ ide o ich

osobnú zodpovednosť, na ustanovenia tohto článku

Článok 9

Podmienky zmeny prepravnej zmluvy a odstúpenia od zmluvy

(1) Až do vydania zásielky môže odosielateľ požadovať, aby doprava bola prerušená a zásielka

mu bola vrátená, alebo aby s ňou bolo naložené inak po dohode s dopravcom a odosielateľ

je povinný uhradiť účelne vynaložené náklady s týmto spojené.

(2) Príjemca zásielky môže navrhnúť, aby mu bola vydaná na inom mieste vykládky.

(3) Prepravné a ostatné náklady spojené s realizáciou zmeny prepravnej zmluvy podľa ods.

1 hradí odosielateľ a podľa ods. 2 príjemca.

(4) O návrhu zmeny prepravnej zmluvy platia tiež ustanovenia čl. 7.

(5) Ak po dojednaní prepravnejzmluvy zanikne potreba prepravy, je odosielateľ povinný oznámiť

to bez meškania dopravcovi.

(6) Ak bola preprava odvolaná až po výjazdu vozidla na dojednané miesto nakládky alebo vozidlo

už bolo na takéto miesto pristavené a k podaniu zásielky k preprave nedošlo z príčiny na

strane odosielateľa, prislúcha dopravcovi náhrada za vynaložené náklady s tým spojené.

(7) Ak dopravca nemôže vykonať dohodnutú prepravu alebo ju nemôže vykonať za dohodnutých

podmienok alebo podmienok stanovených týmto prepravným poriadkom, je povinný to bez

meškania oznámiť odosielateľovi. Ak nevyhovujú odosielateľovi nové podmienky navrhnuté

dopravcom, je oprávnený od prepravnej zmluvy odstúpiť; od zmluvy môže odstúpiť tiež

vtedy, ak nebolo vozidlo bez predchádzajúcej dohody s odosielateľom pristavené do troch

hodín od dohodnutého času pristavenia vozidla.

(8) Ak sa vyskytne po prijatí zásielky na prepravu prekážka, pre ktorú nie je možné prepravu

započať alebo v nej pokračovať alebo nie je možné vykonať vydanie zásielky a

s odosielateľom nebol dohodnutý ďalší postup pre takýto prípad, je dopravca povinný

vyžiadať si bez meškania návrh odosielateľa.

(9) Dopravca nemusí vyrozumieť odosielateľa, ak ide o prekážku prechodného rázu (napr.

nutnosť preloženia zásielky) a dosiahnutie jeho návrhu by si vyžiadalo dlhšej doby, než bude

potrebná k odstráneniu prekážky.

(10) Ak pominie prekážka skôr, ako bol vykonaný dodatočný návrh odosielateľa, postupuje

dopravca podľa pôvodne dohodnutých podmienok. Odosielateľ môže už v prepravnej listine

dať návrh, ako so zásielkou naložiť pre prípad vzniku prekážky pri preprave pri plnení

prepravnej zmluvy.

(11) Ak nie je možno podľa predchádzajúcich ustanovení zásielku vydať príjemcovi ani vrátiť

odosielateľovi, obstará dopravca jej uloženie; o uložení zásielky dopravca bez meškania

vyrozumie odosielateľa. Náklady spojené so skladovaním hradí odosielateľ.

Článok 10

Prepravné listiny v nákladnej cestnej doprave

(1) Prepravná listina ako prepravný doklad sprevádza zásielku až do jej vydania, prípadne

likvidácie. Prepravnú listinu je povinný riadne vyplnenú odovzdať dopravcovi odosielateľ

alebo je povinný údaje týkajúce sa zásielky dopravcovi poskytnúť a po zapísaní napríklad

dopravcom do nákladného listu ich podpisom potvrdiť alebo dopravca sa môže na

prepravnej listine dohodnúť inak.

(2) Prepravná listina sa odovzdáva dopravcovi, ak nebolo dohodnuté inak spolu

so zásielkou.

(3) Prepravná listina musí obsahovať najmenej tieto údaje:

a) názov (meno) odosielateľa a príjemcu,

b) obvyklé pomenovanie obsahu zásielky a jej obalu,

c) počet kusov,

d) celkovú hmotnosť zásielky,

e) miesto nakládky a miesto vykládky,

f) dátum a potvrdenie prevzatia zásielky dopravcom a príjemcom,

g) miesto pre výhrady dopravcu.

(4) Prepravnou listinou vo vnútroštátnej cestnej nákladnej doprave je

a) prepravný list vyplnený a odovzdaný odosielateľom,

b) dodací list, pokiaľ vyhovuje uvedeným podmienkam.

(5) Ak sa nakladá alebo vykladá zásielka na viacerých miestach, je odosielateľ povinný odovzdať

pre každú časť zásielky samostatnú prepravnú listinu. Pre niektoré druhy prepráv môžu byť

údaje prepravnej listiny zjednodušené.

(6) Dopravca a prepravcovia (odosielateľ a príjemca) zodpovedajú za správnosť a úplnosť

údajov, ktoré zapisujú do prepravnej listiny.

(7) Dopravca má právo zapísať do prepravnej listiny výhrady dopravcu k druhu použitého

vozidla na základe požiadavky objednávateľa prepravy, stave zásielky, jej obalu, počtu kusov

a spôsobu nakládky.

(8) Pri preprave nebezpečných vecí sa vyžadujú od odosielateľa ďalšie doklady predpísané

platnou právnou úpravou, ktoré sú uvedené v ďalších oddieloch prepravného poriadku.

Oddiel III

Preprava nebezpečných vecí

Článok 11

Základné ustanovenie k preprave nebezpečných vecí

(1) V cestnej doprave možno prepravovať len nebezpečné veci, ktorých prepravu povoľuje

medzinárodná zmluva, ktorou je Slovenská republika viazaná (Európskou dohodou

o preprave nebezpečných vecí cestnou dopravou – ADR ďalej len "dohoda ADR"); to neplatí,

ak ide o

a) prepravu nebezpečných vecí vo vojenskom obvode alebo v inom uzavretom priestore

ozbrojených síl vozidlom ozbrojených síl alebo o prepravu nebezpečných vecí v kolóne

vozidiel ozbrojených síl po predpísanej trase prepravy a pod trvalým dohľadom

odosielateľa,

b) prepravu výbušnín vozidlami ozbrojených síl alebo vozidlami ozbrojených bezpečnostných

zborov pod ich trvalým dohľadom po celej trase prepravy,

c) časovo obmedzené dopravné operácie s jednoznačne určenými nebezpečnými vecami, a to

aj so zakázanými, ktoré individuálne výnimočne povolil dopravný správny orgán za

dodržania podmienky, že nie je ohrozená bezpečnosť, alebo

d) prepravu vozidiel vyradených z evidencie motorových vozidiel bez akumulátora, z ktorých

nevytekajú prevádzkové kvapaliny a neuniká horľavý plyn.

(2) Prepravu nebezpečných vecí na území Slovenskej republiky možno uskutočniť len spôsobom

a za podmienok určených v dohode ADR a ustanovených zákonom NR SR č. 56/2012 Z. z.

o cestnej doprave.

(3) Prepravu nebezpečných vecí možno uskutočniť len typovo schváleným vozidlom a s použitím

obalov, nádob, cisterien a kontajnerov, ktoré sú schválené a označené. Osobitné predpisy 1

,

 

1

 Napríklad § 22 až 26 zákona Slovenskej národnej rady č. 51/1988 Zb. o banskej činnosti, výbušninách a o štátnej

banskej správe , v znení neskorších predpisov, § 23 a 24 zákona č. 223/2001 Z. z. o odpadoch a o zmene a doplnení

niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, § 8 až 10 zákona č. 151/2002 Z. z. o používaní genetických

technológií a geneticky modifikovaných organizmov v znení neskorších predpisov, § 14 a 15 zákona č. 541/2004

Z. z. o mierovom využívaní jadrovej energie (atómový zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení

zákona č. 21/2007 Z. z., § 13 a 45 zákona č. 355/2007 Z. z. o ochrane, podpore a rozvoji verejného zdravia

a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, § 16 zákona č. 67/2010 Z. z.

o podmienkach uvedenia chemických látok a chemických zmesí na trh a o zmene a doplnení niektorých zákonov

(chemický zákon), § 4 zákona č. 119/2010 Z. z. o obaloch a o zmene a doplnení zákona č. 223/2001 Z. z.

o odpadoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.

ktoré ustanovujú typové bezpečnostné požiadavky na vozidlá a prepravné zariadenia a

spôsoby ich používania, uskladňovania, čistenia, dezinfekcie a dekontaminácie a pravidlá

manipulácie a prepravy výbušnín, rádioaktívnych látok, chemických látok, biologických a

iných nebezpečných odpadov, živých mikroorganizmov a geneticky modifikovaných

organizmov, musia byť dodržané pri balení a inej manipulácii pred prepravou, pri nakládke,

počas prepravy a pri vykládke nebezpečných vecí.

(4) Dopravca vymenoval jedného bezpečnostného poradcu, má potrebnú technickú základňu,

vozidlá a prepravné zariadenia podľa odseku 3 a osádky vozidiel a ďalšie osoby zúčastnené

na nakládke, vykládke alebo inej manipulácii s nebezpečnými vecami, ktoré boli zaškolené

bezpečnostným poradcom.

(5) Osádky vozidiel dopravcu zúčastnené na preprave nebezpečných vecí dodržiavajú pravidlá

manipulácie a prepravy, bezpečnostné opatrenia určené na manipuláciu s nimi a na ich

prepravu, dodržiavajú pokyny bezpečnostného poradcu, a ak došlo k dopravnej nehode

alebo inej havárii s únikom nebezpečných vecí, majú za povinnosť minimalizovať rozsah škôd

na zdraví ľudí a zvierat, na majetku a na životnom prostredí.

(6) Každý účastník nakládky, manipulácie prepravy a vykládky nebezpečných vecí je povinný

správať sa tak, aby nezvyšoval predvídateľné nebezpečenstvo hroziace z prepravovaných

nebezpečných vecí.

Článok 12

Povinnosti odosielateľa a príjemcu nebezpečných vecí

(1) Odosielateľ nebezpečných vecí je povinný odovzdať na prepravu zásielku nebezpečných vecí,

ktorá je v súlade s požiadavkami tohto zákona, a

a) presvedčiť sa, či nebezpečné veci sú správne zatriedené, a preveriť, či ich preprava cestnou

dopravou je povolená,

b) poskytnúť dopravcovi informácie a údaje, a ak je to potrebné, požadované prepravné a

sprievodné doklady,

c) uviesť do prepravného dokladu údaje požadované Dohodou ADR,

d) používať len obaly, nádoby na voľne ložené látky a cisternové vozidlá, snímateľné cisterny,

batériové vozidlá, viacčlánkové kontajnery na plyn, prenosné cisterny a cisternové

kontajnery, ktoré boli schválené na prepravu príslušných látok a sú označené predpísaným

spôsobom,

e) dodržiavať predpisy o spôsobe odoslania a obmedzenia na odoslanie,

f) zabezpečiť, aby vyprázdnené, nevyčistené a neodplynené cisterny alebo vyprázdnené,

nevyčistené vozidlá a kontajnery na voľne ložené látky boli primerane označené

bezpečnostnými značkami a aby vyprázdnené, nevyčistené cisterny boli uzavreté a

predstavovali rovnaký stupeň nepriepustnosti, ako plné cisterny.

(2) Ak odosielateľ nebezpečných vecí koná na príkaz tretej strany, povinnosti podľa odseku 1 má

tretia strana voči odosielateľovi nebezpečných vecí.

(3) Príjemca nebezpečných vecí je povinný:

a) zásielku bezodkladne po jej dodaní zabezpečiť pred tretími osobami a bezpečne ju

uskladniť,

b) obhliadnuť zásielku, či prepravné obaly nemajú zjavné poškodenie, netesnosť alebo

trhliny a či zásielka je v súlade so sprievodnými dokladmi a s ostatnými požiadavkami

podľa dohody ADR,

c) zabezpečiť manipuláciu s prepravnými obalmi až do ich vyčistenia alebo odplynenia.

(4) Odosielateľ , príjemca a každý, kto sa podieľa na preprave nebezpečných vecí balením,

plnením, nakládkou, vykládkou alebo inou manipuláciou, pri ktorej by mohlo dôjsť k úniku

nebezpečných vecí alebo k ohrozeniu života alebo zdravia ľudí alebo zvierat, poškodeniu

majetku alebo ohrozeniu životného prostredia, je povinný vymenovať jedného alebo

niekoľkých bezpečnostných poradcov a uložiť im v súlade s požiadavkami dohody ADR

konkrétne úlohy, ktoré majú pri preprave nebezpečných vecí zabezpečovať.

(5) Ostatní účastníci prepravy nebezpečných vecí, ktorí sa podieľajú na ich balení, nakládke,

plnení a čistení cisterien a iných prepravných zariadení a vykládke, sú povinní plniť povinnosti

a dodržiavať opatrenia podľa dohody ADR a manipuláciou s nebezpečnými vecami poveriť

len zamestnancov zaškolených bezpečnostným poradcom.

Článok 13

Povinnosti dopravcu pri preprave nebezpečných vecí

(1) Dopravca je povinný zabezpečiť prepravu nebezpečných vecí v súlade s požiadavkami zákona

č. 56/2012 Z. z. o cestnej doprave, najmä

a) preveriť, či je povolené nebezpečné veci určené na prepravu prepravovať cestnou

dopravou,

b) overiť, či odosielateľ poskytol pred začiatkom prepravy predpísané informácie k

prepravovaným nebezpečným veciam, či sa v dopravných jednotkách nachádzajú

predpísané doklady, alebo ak sa namiesto papierových dokladov používa elektronické

spracovanie údajov alebo elektronická výmena údajov, či sú údaje k dispozícii počas

prepravy spôsobom, ktorý je prinajmenšom rovnocenný papierovej dokumentácii,

c) vizuálne sa presvedčiť, či vozidlo a náklad nemajú zjavné poškodenia, netesnosti alebo

trhliny a či nechýba niektorá súčasť výstroja typovo schváleného vozidla,

d) presvedčiť sa, či neuplynula lehota nasledujúcej skúšky cisternových vozidiel, batériových

vozidiel, snímateľných cisterien, prenosných cisterien, cisternových kontajnerov a

viacčlánkových kontajnerov na plyn,

e) overiť, či vozidlo nie je preťažené,

f) overiť, či boli na vozidlo pripevnené bezpečnostné nálepky a predpísané označenia,

g) zabezpečiť, aby sa vo vozidle nachádzala osobitná výbava predpísaná písomnými pokynmi

pre prípad nehody.

(2) Dopravca je povinný zabezpečiť aby osádka vozidla bola preukázateľné oboznámená

s písomnými pokynmi pre prípad nehody a im aj porozumela.

Oddiel IV

Záverečné ustanovenia

Článok 14

Reklamačné konanie

(1) Reklamačné lehoty a premlčacie doby na uplatňovanie nárokov odosielateľa alebo príjemcu

vyplývajúce z prepravnej zmluvy s dopravcom sú uvedené pre vnútroštátnu cestnú nákladnú

dopravu vykonávanú v Slovenskej republike v Obchodnom zákonníku a Občianskom

zákonníku.

(2) Oprávnený (prepravca alebo zasielateľ) musí reklamovať u dopravcu všetky práva

vyplývajúce z prepravy písomne.

(3) Vrátenie zaplatenej sumy za prepravu je oprávnený (prepravca alebo zasielateľ) žiadať len ak

ju preukázateľne dopravcovi uhradil.

Článok 15

Zverejnenie prepravného poriadku cestnej nákladnej dopravy a jeho platnosť

(1) Podľa zákona NR SR č. 56/2012 Z. z. o cestnej doprave dopravca zverejnil tento prepravný

poriadok na svojom webovom sídle a je k dispozícií aj v sídle dopravcu.

(2) Tento prepravný poriadok je platný od 1.1.2013.

(3) Podľa zákona NR SR č. 56/2012 Z. z. o cestnej doprave zverejnený prepravný poriadok je

súčasťou návrhu dopravcu na uzavretie prepravnej zmluvy a po jej uzatvorení je jeho obsah

súčasťou zmluvných práv a povinností účastníkov zmluvy.

(4) Objednávateľ prepravy (prepravca) je pred podpísaním zmluvy o preprave vecí resp.

nákladu povinný sa s týmto prepravným poriadkom oboznámiť.

Článok 16

Zmeny v prepravnom poriadku cestnej nákladnej dopravy

(1) Všetky zmeny a doplnky prepravného poriadku sú platné dňom ich zverejnenia a sprístupnenia

na webovom sídle dopravcu.

(2) Ak bude prepravný poriadok podstatne zmenený alebo podstatne doplnený, dopravca zabezpečí jeho zverejnenie a sprístupnenie v úplnom znení.

z

 

Vytvorte si webové stránky zdarma! Táto stránka bola vytvorená pomocou služby Webnode. Vytvorte si vlastný web zdarma ešte dnes! Vytvoriť stránky